۱۳۹۹ دی ۲۱, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۱۱)

 

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

تئوری

 (نظریه)

 

۶۱

·    تئوری های مته متیکی در نظام خود تحت تابعیت هنجارهای منطق (علم قوانین تفکر) قرار دارند و باید منطقی تشکیل شده باشند.

 

۶۲

·    صحت منطقی تئوری های مته متیکی زمانی حاصل می آید که پیوست واقعی مفاهیم و احکام در تئوری ها با مشخصات ساختاری شان مطابقت داشته باشد که به واسطه تئوری منطق تبیین می یابند.

 

۶۳

·    باید توجه داشت که فقط منطق وجود ندارد.

·    بلکه حداقل دو تئوری منطقی وجود دارند که با یکدیگر تفاوت دارند.

 

۶۴

·    بسته به قبول و یا عدم قبول «اصل ممنوعیت ثالث»، بسته به اینکه ما احکام مربوط به اوبژکت های موجود  را و یا مربوط به اعمال مورد نظر را در محاوره ببینیم، می توانیم یا به منطق به اصطلاح کلاسیک دست یابیم و یا به منطق عملیاتی (اوپراتیو.)

 

·    (اصل ممنوعیت و یا طرد ثالث به قوانین سه گانه بنیادی در منطق (علم قوانین تفکر) اطلاق می شود که رعایت آنها برای استفاده درست از عقل، هم لازم است و هم کافی. مترجم)

 

۶۵

·    این بدان معنی است که ایندو نباید با یکدیگر به لحاظ منطقی تضاد (تناقض) داشته باشند.

·    بلکه برعکس، هر کدام از آندو باید مستقل از دیگری بدون داشتن تضاد منطقی (تناقض) قابل اجرا باشد.

 

۶۶

·    منطق به اصطلاح کلاسیک عمدتا بر آن است که شاخص احکام، می تواند مشخصه حقیقت باشد.

·    منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما بر آن است که احکام باید قابل رد باشند. 

·    (یعنی بتوان صحت و سقم آنها را اثبات کرد.)

 

۶۷

·    منطق به اصطلاح کلاسیک، تئوری احکام همیشه حقیقی (معتبرالعام) است.

·    منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما تئوری استراتژی های برد (برنده شدن) در محاوره (دیالوگ، گفتگو) را نمودار می سازد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر