پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین
میم شین
۱۶
· مفهوم هستی در اگزیستانسیالیسم
معنی دیگری پیدا می کند.
۱۷
· اگزیستانسیالیسم هستی را تنها شامل حال
انسان می داند.
۱۸
· به نظر اگزیستانسیالیسم، هستی ماقبل انسانی و
ماورای انسانی را تنها می توان به مثابه آنچه که در دسترس صرف قرار دارد، تلقی کرد
و بس.
۱۹
· هدف از این تفاوت گذاری عبارت است از اینکه در
میان کلیه موجودات زنده تنها انسان است که می تواند به وجود
خود آگاه باشد و امکان وقوف به
ضرورت های وجود را دارد که به برکت آن به آزادی دست می یابد.
۲۰
· البته نباید تصور کرد که گویا اگزیستانسیالیسم
مضمون کلام هگل را تقبل کرده است که «آزادی درک ضرورت است!»
۲۱
· اگزیستانسیالیسم برای به کرسی نشاندن ادعای خود
مبنی بر این که انسان قادر به اتخاذ تصمیم دلبخواهی ـ سوبژکتیو است، انسان را برتر
از وجود قرار می دهد:
۲۲
مارتین هایدگر
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۶)
فیلسوف آلمانی
در
سنت فنومنولوژی هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی،
اگزیستانسیالیسم کیرکگارد
منتقد فلسفه غرب
نماینده توسعه درک
جدیدی از انسان و جهان
از ایدئولوگ های سینه
چاک فاشیسم آلمان
· مارتین هایدگر می نویسد:
· «علوم به مثابه رفتارها، نحوه وجود این موجود
(انسان) را دارند.
· این موجود را ما به طرز ترمینولوژیکی (اصطلاح
شناسی)، هستی می نامیم.
· هستی در وجود آن (انسان) به نحوی از انحاء و به درجه
ای از صراحت به خودشناسی نایل می آید.
· ویژگی این موجود عبارت از این است که او به برکت
وجود خود به وجود واقف است.
· فهم وجود، خودتعین وجود (تعین وجود توسط خویشتن
خویش) است.
· هستی همواره خود به برکت هستی خویش، به برکت امکان خویشتن خویش است که می
تواند خود باشد و یا نباشد.
· این امکانات را هستی یا خود انتخاب کرده است و یا
خود به این امکانات منتقل شده است و یا خود در این امکانات رشد و نمو کرده است.»
· (مارتین هایگر، «وجود و زمان»، ص ۱۱)
۲۳
کارل یاسپرس
(۱۸۸۳ ـ ۱۹۶۹)
روانکاو و فیلسوف
آلمانی
نماینده فلسفه حیات
که
با
اگزیستانسیالیسم سارتر
تفاوت های جدی داشت.
موضوعات آثار فلسفی او:
فلسفه مذهب و فلسفه اینتلکتوئال (روشنفکری)
· و یا به قول کارل یاسپرس:
· «از آنجا که هستی، شعور (روح، ضمیر) است
و من به مثابه شعور وجود دارم، پس برای من چیزها فقط به مثابه اشیاء شعور وجود
دارند.»
· و
« در هستی، تنها انتخاب میان فروکش بی هیجان هستی و تحقق هیجان آلود بی
فرجام هستی در ذهنیت و عینیت وجود دارد.»
· (کارل یاسپرس، «فلسفه»، ۱، جلد ۷، ص ۳۴۹)
۲۴
· استنباط ایدئالیستی ـ ذهنی اگزیستانسیالیسم از هستی
با معارف حاصل از طبیعت و تاریخ در تضاد قرار دارد و از نظر علمی و فلسفی باطل
است.
· مراجعه کنید به اگزیستانس، وجود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر