۳۳
·
این به معانی زیر است:
الف
۱
·
برای تشکیل و توسعه شخصیت، لازم است که شخصیت روند اجتماعی را که در جامعه جریان دارد، بفهمد
و جای خود را در آن و حقوق و تکالیف خود را تعیین کند.
۲
·
این مشخصه مهم شخصیت است که شخصیت به برکت آن معیاری کسب می
کند که می تواند کلیه پدیده های حیات جامعه ای را و ضمنا رفتار خود را و همنوعان
خود را از نقطه نظر معینی (وحدت جهان بینی و منافع جامعه ای و شخصی) ارزیابی کند.
ب
۱
·
ارزیابی هر پدیده جامعه ای معین توسط شخصیت، بی اعتنا به
اینکه آن پدیده، مربوط به عملیات تولیدی و یا رفتار انسانی و یا زندگی روزمره باشد،
توسط او نباید به عنوان پدیده ای مجزا از دیگر پدیده ها استنباط و ادراک شود.
۲
·
بلکه باید در پیوند با پدیده های دیگر در نظر گرفته شود.
·
پیامدهای
اجتماعی و معنی اجتماعی آن درک شود و بدان
ارزیابی ئی عرضه شود که بدان وسیله، شخصیت بتواند در مطابقت با آن، رفتار اجتماعی
اش را تشکیل دهد.
پ
۱
·
تربیت شخصیت به تعیین آگاهانه روابط خود در هر سیستم جامعه
ای موجود، در ورای خانواده، مدرسه، گروه و کلکتیو امکان پذیر نیست.
۲
·
تشکیل شخصیت هر فرد تنها در کردوکار کاری و با انجام وظایف
عملی معینی واقعیت می یابد.
·
مراجعه کنید به کار.
۳
·
کلکتیو در تولید مادی انسانی شالوده این روند تشکیل شخصیت
را تشکیل می دهد.
·
برای اینکه کلکتیو در تولید مادی انسانی، بنیان حیات جامعه
ای را و بنیان کلیه مناسبات جامعه ای را نمودار می سازد، که در جامعه توسعه می
یابند.
۴
·
فونکسیون های کلکتیو تولید مادی به وظایف تولیدی محدود نمی
شوند.
۵
·
کلیه حوزه های حیات جامعه ای با کار پیوند تنگاتنگ دارند.
۶
·
شخصیت در کلکتیو است که به درک جایگاه خویش، به درک نقش
خویش در حیات جامعه ای و به درک تکالیف خویش در مقابل جامعه نایل می آید.
۷
·
کلکتیو به مثابه حلقه تعیین کننده واسط میان فرد و جامعه،
مهم ترین عنصر در تشکیل شخصیت محسوب می شود.
۸
·
اینجا روشن و آشکار می گردد که انسان به مثابه شخصیت از
مادر زاده نمی شود.
·
بلکه در روند چالش اکتیو با محیط زیست جامعه ای است که
هر کس به شخصیت توسعه می یابد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر