۱۳۹۴ دی ۲۱, دوشنبه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (9)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        اکنون باید از خود پرسید:
·        منظور راه «توده» از تحلیل دیروز از سکوی دیروز و تحلیل امروز از سکوی امروز واقعا چیست؟

1
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        سؤال اول ما در بخش قبلی تحلیل، این بود که چگونه می توان دیروز را از سکوی دیروز مورد تحلیل قرار داد.
·        سؤال دوم ما این بود که چرا راه «توده»،  مفاهیم و احکام خود را بطرز ناقص و معیوب فرمولبندی می کند.
·        مثلا چرا به جای مفهوم بلحاظ فرمولبندی درست و معنامند «تحلیل دیروز از سکوی دیروز»  و به جای مفهوم معنامند «تحلیل امروز از سکوی امروز» از مفاهیم شلخته و تق و لق «گذشته از سکوی دیروز» و «امروز از سکوی امروز» استفاده می کند.
·        خواننده و شنونده چنین  مفاهیمی می تواند از خود بپرسد:
·        با چه چیز گذشته از سکوی دیروز و با چه چیز امروز از سکوی امروز چه کاری باید کرد؟

2
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        اکنون با در نظر گرفتن همزمان این دو مفهوم تق و لق راه «توده»، مسئله تا حدودی روشن می شود:

الف
·        راه «توده» اصلا نمی خواهد، گذشته را از سکوی دیروز تحلیل کند.
·        کاری که اصولا شدنی هم نیست.

ب
·        راه «توده» حتی نمی خواهد که گذشته را از سکوی امروز مورد تحلیل قرار دهد.
·        راه توده سودای تحلیل عینی مسائل ماهوی دیروز و حتی امروز را اصلا و ابدا در سر ندارد.
·        به همین دلیل به ماهیت طبقاتی طبقه حاکمه و به ماهیت سیستم اجتماعی ـ اقتصادی حاکم اصلا نمی پردازد.

ت
·        منظور راه توده از مفهوم «گذشته از سکوی دیروز» این است که گذشته باید بسان آثار عتیقه دست نخورده بماند.
·        حتی مورد تجلیل الکی، کشکی و زورکی قرار گیرد.

پ
·        در جهان بینی راه «توده»، تحلیل گذشته، همان است که دیروز صورت گرفته است:
·        همان تحلیل سطحی، ساده لوحانه و فرمال ـ نمودین نورالدین کیانوری و شرکاء است.

·        چرا و چگونه ما به این استنباط و برداشت می رسیم؟

ث
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        دلیل ما در مفهوم دوم راه «توده» است:
·        امروز هم باید از سکوی امروز «تحلیل» شود.

·        کسی که امروز را از سکوی کذائی امروز مورد «تحلیل» قرار می دهد، باید هم دیروز را از سکوی کذائی دیروز مورد «تحلیل» قرار داده باشد و قرار داده است.
·        در پرتو این مفهوم بهتر می توان مفهوم «گذشته از سکوی دیروز» را درک کرد.

·        اکنون باید به این سؤال جواب داد که تحلیل امروز از سکوی امروز به چه معنی است و چگونه می تواند صورت گیرد؟

3
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        تحلیل امروز از سکوی واهی و کذائی امروز، به معنی «تحلیل» پدیده ها، نمودها و دسترس پذیرها و فراموش کردن ماهیت ها ست.
·        انتخابات یکی از این پدیده ها و دسترس پذیرها ست.
·        مسائل متنوع روزمره از قبیل مهره های طبقه حاکمه، حجاب، راکتور اتمی، تحریم و غیره پدیده ها و دسترس پذیرهای دیگر محسوب می شوند.
·        تحلیل امروز به زعم راه «توده» تحلیل همین مسائل سطحی، نمودین، ملموس و محسوس روزمره است.

4
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        پدیده ها و دسترس پذیرهای دیروز مثلا جنگ ایران و عراق، جنگ داخلی میان گروه های متنوع مسلح و ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بوده است.

·        منظور راه «توده» از مفهوم گذشته از سکوی دیروز هم تحلیل همین مسائل است.

5
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        این طرز «تحلیل» از تئوری شناختی پرده برمی دارد که دیالک تیک پدیده و ماهیت را در بهترین حالت وارونه می کند.
·        در دیالک تیک پدیده و ماهیت نقش تعیین کننده از آن ماهیت است.
·        پدیده برای آن است که از آن به  راه افتی و به ظلمات ماهیت برسی تا حقیقت عینی پنهان از انظار را بیابی و برون آوری و برای پاسداری از آن سینه سپر کنی.
·        راه «توده» با چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای ماهوی کاری ندارد.
·        معشوق ایدئال راه «توده»، پدیده ها هستند.
·        دسترس پذیرها هستند.
·        ماهیت ها برای راه «توده» اگر وجود داشته باشند، مطرح نیستند.
·        رسم و آیین راه «توده»، بی اعتنائی به ماهیت ها و مطلق کردن پدیده ها ست.
·        بی اعتنائی به ذات ها و مطلق کردن ظواهر.

6
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        اکنون جهان بینی راه «توده» آشکار می گردد.

·        راه «توده» بلحاظ جهان بینی نماینده ایدئالیسم و بلحاظ معرفتی ـ نظری نماینده  پوزیتیویسم است.

·        چرا و به چه دلیل؟

7

گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز

·        برای اینکه پوزیتیویسم موضعگیری معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  و متدئولوژیکی اساسی ئی است که تنها دسترس پذیرها را، یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.
·        پوزیتیویسم خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و مسئله ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.

·        مراجعه کنید به پوزیتیویسم، دیالک تیک پدیده و ماهیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

  
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر