محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در
برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش
و تحلیل از
مسعود
بهبودی
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
اکنون باید از خود پرسید:
·
منظور راه «توده» از تحلیل دیروز
از سکوی دیروز و تحلیل امروز از سکوی امروز واقعا چیست؟
1
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
سؤال اول ما در بخش قبلی تحلیل،
این بود که چگونه می توان دیروز را از سکوی دیروز مورد تحلیل قرار داد.
·
سؤال دوم ما این بود که چرا راه «توده»،
مفاهیم و احکام خود را بطرز ناقص و معیوب
فرمولبندی می کند.
·
مثلا چرا به جای مفهوم بلحاظ فرمولبندی
درست و معنامند «تحلیل دیروز از سکوی دیروز» و به جای مفهوم معنامند «تحلیل امروز از سکوی
امروز» از مفاهیم شلخته و تق و لق «گذشته از سکوی دیروز» و «امروز از سکوی امروز»
استفاده می کند.
·
خواننده و شنونده چنین مفاهیمی می تواند از خود بپرسد:
·
با چه چیز گذشته از سکوی دیروز و با
چه چیز امروز از سکوی امروز چه کاری باید کرد؟
2
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
اکنون با در نظر گرفتن همزمان این
دو مفهوم تق و لق راه «توده»، مسئله تا حدودی روشن می شود:
الف
·
راه «توده» اصلا نمی خواهد، گذشته
را از سکوی دیروز تحلیل کند.
·
کاری که اصولا شدنی هم نیست.
ب
·
راه «توده» حتی نمی خواهد که گذشته
را از سکوی امروز مورد تحلیل قرار دهد.
·
راه توده سودای تحلیل عینی مسائل ماهوی
دیروز و حتی امروز را اصلا و ابدا در سر ندارد.
·
به همین دلیل به ماهیت طبقاتی طبقه
حاکمه و به ماهیت سیستم اجتماعی ـ اقتصادی حاکم اصلا نمی پردازد.
ت
·
منظور راه توده از مفهوم «گذشته از
سکوی دیروز» این است که گذشته باید بسان آثار عتیقه دست نخورده بماند.
·
حتی مورد تجلیل الکی، کشکی و زورکی
قرار گیرد.
پ
·
در جهان بینی راه «توده»، تحلیل
گذشته، همان است که دیروز صورت گرفته است:
·
همان تحلیل سطحی، ساده لوحانه و
فرمال ـ نمودین نورالدین کیانوری و شرکاء است.
·
چرا و چگونه ما به این استنباط و
برداشت می رسیم؟
ث
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
دلیل ما در مفهوم دوم راه «توده» است:
·
امروز هم باید از سکوی امروز «تحلیل»
شود.
·
کسی که امروز را از سکوی کذائی
امروز مورد «تحلیل» قرار می دهد، باید هم دیروز را از سکوی کذائی دیروز مورد «تحلیل»
قرار داده باشد و قرار داده است.
·
در پرتو این مفهوم بهتر می توان مفهوم
«گذشته از سکوی دیروز» را درک کرد.
·
اکنون باید به این سؤال جواب داد
که تحلیل امروز از سکوی امروز به چه معنی است و چگونه می تواند صورت گیرد؟
3
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
تحلیل امروز از سکوی واهی و کذائی
امروز، به معنی «تحلیل» پدیده ها، نمودها و دسترس پذیرها و فراموش کردن ماهیت ها
ست.
·
انتخابات یکی از این پدیده ها و دسترس
پذیرها ست.
·
مسائل متنوع روزمره از قبیل مهره
های طبقه حاکمه، حجاب، راکتور اتمی، تحریم و غیره پدیده ها و دسترس پذیرهای دیگر
محسوب می شوند.
·
تحلیل امروز به زعم راه «توده» تحلیل
همین مسائل سطحی، نمودین، ملموس و محسوس روزمره است.
4
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
پدیده ها و دسترس پذیرهای دیروز
مثلا جنگ ایران و عراق، جنگ داخلی میان گروه های متنوع مسلح و ارتجاع فئودالی ـ
فوندامنتالیستی ـ روحانی بوده است.
·
منظور راه «توده» از مفهوم گذشته
از سکوی دیروز هم تحلیل همین مسائل است.
5
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
این طرز «تحلیل» از تئوری شناختی
پرده برمی دارد که دیالک تیک پدیده و ماهیت را در بهترین حالت وارونه می کند.
·
در دیالک تیک پدیده و ماهیت نقش
تعیین کننده از آن ماهیت است.
·
پدیده برای آن است که از آن به راه افتی و به ظلمات ماهیت برسی تا حقیقت عینی
پنهان از انظار را بیابی و برون آوری و برای پاسداری از آن سینه سپر کنی.
·
راه «توده» با چیزها، پدیده ها،
سیستم ها و روندهای ماهوی کاری ندارد.
·
معشوق ایدئال راه «توده»، پدیده ها
هستند.
·
دسترس پذیرها هستند.
·
ماهیت ها برای راه «توده» اگر وجود
داشته باشند، مطرح نیستند.
·
رسم و آیین راه «توده»، بی اعتنائی
به ماهیت ها و مطلق کردن پدیده ها ست.
·
بی اعتنائی به ذات ها و مطلق کردن
ظواهر.
6
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
اکنون جهان بینی راه «توده» آشکار می
گردد.
·
راه «توده» بلحاظ جهان بینی نماینده
ایدئالیسم و بلحاظ معرفتی ـ نظری نماینده پوزیتیویسم است.
·
چرا و به چه دلیل؟
7
گذشته
از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
امروز از سکوی امروز
·
برای اینکه پوزیتیویسم موضعگیری معرفتی ـ
نظری (تئوری شناخت) و متدئولوژیکی اساسی
ئی است که تنها دسترس پذیرها را، یعنی حقایق امور
«مثبت» (قابل ادراک) حاصله از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می داند.
·
پوزیتیویسم خواهان منشاء قرار دادن دسترس پذیرها، حقایق
امور، «مثبت ها» یعنی نمود ها و پدیده ها ست و
مسئله ماهیت و علت دسترس پذیرها را مسئله ای بی
ثمر می نامد که باید از خطه فلسفه تبعید شود.
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم، دیالک تیک پدیده و ماهیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر