۱۳۹۲ آذر ۱۵, جمعه

چاله ها و چالش ها (390)

 
 
پرویز حکمتجو
نقد مبانی برنامه اکثریت
کدام چپ؟ کدام سوسیالیسم؟
رسول آذرنوش 
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com     

ایکاروس
سؤال بی جواب

آقای بهبودی بالاخره صراحتا" پاسخ سئوال را نداده اند که کسانی (نیروهای سیاسی) که از انقلاب سفید حمایت کردند از موضع چه طبقه ای این حمایت را می کردند؟
ضمن این که پاسخ دهند آیا "انقلاب سفید به حمایت اکید کمونیست ها  (حزب توده) نیاز داشت  یا حزب توده به حمایت از انقلاب سفید نیاز داشت؟

مسعود بهبودی

·        خیلی ممنون از هماندیشی
·        چرا.
·        پاسخ داده شد.

1
·        انقلاب سفید ماهیتا انقلاب ضد فئودالی ـ ضد روحانی بوده است.
·        بنابرین همه طبقاتی که در گذار جامعه از فئودالیسم و بقایای فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی ماقبل فئودالی به سرمایه داری ذینفع باشند، طرفدار انقلاب سفید تلقی می شوند:
·        دهقانان و کارگران و پیشه وران و بورژوازی و اقشار بینابینی
·        چنین هم بوده است.

2
·        حامل اصلی انقلاب بورژوائی سفید عمدتا بورژوازی مدرن و بخشی از بورژوازی سنتی و حتی بخش مدرن فئودالیسم سابق بوده است.
·        خود خاندان پهلوی قبل از انقلاب سفید فئودال بوده است.
·        شاه املاک خاندان خود را هم تقسیم می کند.

3
·        اما همانطور که شما با مفهوم «مستقلانه» اشاره داشتید، انقلاب سفید، انقلاب فرمایشی بوده و بوسیله حدود 20 هزار مستشار امریکائی حمایت می شده است تا برای رژیم کودتا پایگاه طبقاتی و حتی توده ای تأمین شود.

4
·        بخشی از بورژوازی سنتی به جبهه ضد انقلاب می پیوندد.
·        دهقانان و کارگران اما به دفاع از انقلاب سفید می پردازند.

5
·        انقلاب سفید تک خال دربار و امپریالیسم بوده و حزب توده را از حمایت دهقانی و کارگری و اقشار بینابینی محروم می سازد و به بحران می کشد.

6
·        با تحلیل اشعار سیاوش کسرائی شاید بتوان به این مسئله پی برد.
·        حوشبختانه اشعار ایشان تحلیل می شوند.

7
·        ضرباتی که پس از انقلاب سفید به حزب توده وارد می آید نیز باید در پرتو همین جابه جائی قوای طبقاتی تحلیل و درک شوند.

8
·        بخش مهمی از بدنه توده ای حزب توده به حمایت از انقلاب ضد فئودالی روی می آورند و عملا از حزب فاصله می گیرند و بعضی از کادرهای حزبی حتی به ساواک می پیوندند و دامی بر سر راه رهبری حزب حتی می گسترند که بخشا با هشیاری و خود فدا کردن خاوری و حکمتجو و صابر محمد زاده و آصف رزمدیده و غیره خنثی می شود.

9
·        شاملو از موضع ضد «انقلاب سفید»، در شعری توده ای هائی را به نقد می کشد که بدرستی از محتوای انقلاب سفید دفاع می کنند:
«ای یاوه یاوه خلایق
خورشید را گذاشته .....»
(شاملو)

10
·        طبقه اجتماعی حامل انقلاب بورژوائی سفید برای مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی (مذهب و خرافه و دیگر فرم های ایدئولوژیکی بنده داری واپسین و فئودالیسم واپسین) به کمونیست ها (حزب توده) نیازمند بود.
·        چون خودش با ایدئولوژی بورژوائی آغازین (فلسفه کلاسیک بورژوائی کانت و فیشته و هگل و هولباخ و لامتری و وفویرباخ و دیدرو و غیره) از دیرباز قطع رابطه کرده بود و کله و چنته اش خالی بود.
·        ساواکی ها و طبقه حامل انقلاب سفید تنها کاری که از دست شان برمی آمد، مسخره کردن اخوندها بود و اشاعه لاابالیگری و بی بندوباری و استیل زیست امریکائی و غیره.

11
·        فقط مارکسیست ـ لنینیست ها (توده ای ها)  می توانستند و کماکان می توانند بر ضد همه انواع ایدئولوژی های طبقات واپسین (برده داری واپسین، فئودالی واپسین و بورژوازی واپسین) مبارزه ایدئولوژیکی مثبت و رادیکال انجام دهند.

12
·        ولی خاندان پهلوی به سبب حمایت توده ای وسیع آغازین، خیلی مغرور و از خود راضی بود و توده ای های غیوری را که از تبعید به میهن برگشته بودند، تا از محتوای ضد فئودالی انقلاب سفید دفاع کنند، بر سر دو راهی پشت کردن به حزب و یا مرگ قرار داد.
·        آنها هم مرگ را بر تخریب اعتبار حزب خویش ترجیح دادند و اعدام شدند.
·        یادشان به یاد باد.        

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر