۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

پست مدرنیسم و امپریالیسم (1)

پروفسور توماس مچر (1934)
فیلسوف و عالم ادبیات آلمانی
استاد ادبیات آلمانی در دانشگاه بلفاست (1961 ـ 1971)
استاد ادبیات و استه تیک در دانشگاه برمن (1971 ـ 1998)
آثار:
روح (لوگوس) و واقعیت (2010)
تئاتر جهانی و روند تاریخ (راجع به فاوست گوته) (2004)
اندیشه صلح در ادبیات اروپا (1984)
هنر و روندهای اجتماعی (راجع به تئوری شناخت استه تیکی) (1977)
برگردان شین میم شین

بخش اول
خردستیزی، جفنگ و تحریف به مثابه گشتاورهای ساختاری جامعه معاصر


• من در همنظری با ورنر سپمن ـ فیلسوف مارکسیست ـ بر آنم که پست مدرنیسم فرم شعور مرحله معینی از جامعه کاپیتالیستی، یعنی جامعه امپریالیستی توسعه یافته را تشکیل می دهد.

• پست مدرنیسم فرم شعور وضع جهان معاصر در متروپول های امپریالیستی را تشکیل می دهد.

• پست مدرنیسم فرم شعور این وضع جهان به معنی وسیع کلمه است.
• پست مدرنیسم ـ به مثابه فرم تجربه بیگانگی هر روزه ـ از زندگی روزمره و شیوه زندگی سرچشمه می گیرد و به صنایع فرهنگی، رسانه ها، هنرها، علوم و تئوری های «بزرگ» می رسد و در همه اینها ـ به استثنای علوم طبیعی ـ سیطره دارد.

• مرکز شعور پست مدرنیستی عرصه جامعه مدنی است.

• فرم تئوریکی متعالی مدون آن را تئوری پست استروکتورالیستی تشکیل می دهد که مرکزش در اروپا (بویژه فرانسه) و ایالات متحده امریکا ست.

• پست مدرنیسم ـ به مثابه فرم شعور ـ بویژه در متروپول های سیستم امپریالیستی اشاعه فراگیر دارد.

• پست مدرنیسم ـ البته نه به تنهائی، اما به مثابه قدرت ایدئولوژیکی مسلط ـ بیانگر شعور آنسامبل مناسبات اجتماعی جهان معاصر است.

• بحث من به دو جنبه بهم پیوسته اختصاص خواهد یافت:


1

• ایراسیونالیسم (خردستیزی) ساختاری جامعه امپریالیستی

2

• شعور پست مدرنیستی به مثابه «مدرن ترین» فرمی که به سطح کنونی «ارتقا» یافته است.

• شعور پست مدرنیستی را باید در پیوند با جامعه کنونی در نظر گرفت و جایگاهی را تعیین کرد که آن بلحاظ تاریخ ایدئولوژی کسب کرده است.

• اینجا باید به دو مسئله توجه داشت:

1

• پیوند میان ایراسیونالیسم (خردستیزی) و جامعه امپریالیستی

2

• جایگاه و فونکسیون پست مدرنیسم در پیوند میان ایراسیونالیسم (خردستیزی) و جامعه امپریالیستی

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر