۱۴۰۱ فروردین ۴, پنجشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۹۶)

 Jannetje Johanna (Hannie) Schaft

هانی شافت

آنتی فاشیست شهیدی از هلند

میم حجری

 

 ۲۷۲۸

کشور ما بر روی دیگر مردمان بمب نمی افکند.
ما نه بمب شیمیایی و هسته ای داریم نه سلاح هسته ای
ما پزشکان خود را آموزش میدهیم تا به کشورهای دیگر کمک کنند
فیدل

۲۷۲۹
کمبود نیروی کار در اقتصاد اول اروپا، آلمان
ناصر آقاجری

اولیگارشیسم مرتجع روس
تحت سرکردگی پوتین و حزب فاشیستی اش
نیروی کار متخصص چندین میلیونی
در اختیار امپریالیسم آلمان و اولیگارشیسم لهستان و غیره
قرار می دهد.

۱۰ میلیون زن جوان و کودک و نوجوان از آوکراین آواره اند

و

جاکشان جهان کیف خر می کنند.
۳/۵ میلیون نفر وارد اروپا شده اند.
که نیم میلیون تن از آنان کودک اند.
همه آثار تمدن در اوکراین
با خاک یکسان می شوند.
بهترین شرایط برای گردش سریع السیر سرمایه فراهم آورده می شود.
جنگ برای مپریالیسم و اولیگارشیسم
آب حیات است.


۲۷۳۰
آره.
حضرت علی برای کمک به مستمندان
در ظلمات شب
از خانه بیرون می رفت.
کسی نمی دانست که کمک کننده کیست.
اجامر طبقات حاکمه
موقع انتخابات
اسکناسی در دست سپوری می گذارند و سلفی می گیرند
تا خود را حاتم طایی جا بزنند
و
خلایق خر شوند و رأی دهند
و
آنها خرمن دلار درو کنند

۲۷۳۱
در مقابله با گروه تروریستی "طالب" فقط اسلحه
سورج

بدون تحلیل مسئله
نمی توان به حل مسئله نایل آمد.

طالبان
چیست و نماینده سیاسی کیست؟
طالبانیسم ایده ئولوژی کدام طبقه اجتماعی است؟
ضمنا
افغانستان در کدام فرماسیون اقتصادی است؟
یعنی طبقه حاکمه کیست که نماینده اش طالبان و ایده ئولوژی اش
طالبانیسم است؟
این شعار سورج
شبیه شعار تروریست های آنارشیست فداییان و مجاهدین خلق
در زمان شاه است:
تنها ره رهایی جنگ مسلحانه
یعنی ترور مهره های هیئت حاکمه.

محدود کردن مبارزه طبقاتی به فرم مسلحانه
عملا
به معنی خواندن فاتحه ای بر مبارزه است.

مبارزه طبقاتی
فقط زمانی به موفقیت
منجر می شود که همه فرم های اقتصادی، ایده ئولوژیکی
و
سیاسی
به خدمت گرفته شوند.

مبارزه نظامی منظم و چریکی
فقط یکی از فرمهای مبارزه سیاسی است
و
به تنهایی
به معنی خودکشی است

۲۷۳۲
ممنون.
 اولیگارشیسم را تعریف کرده ایم.
 بخوانید تا بتوان بحث کرد.
ناتو
پیمان دول امپریالیستی و چند کشور اولیگارشیستی است.
 اولیگارشیسم
در کشورهای سابقا سوسیالیستی زمام امور را قبضه کرده است.
اولیگارشیسم
مثل فوندامنتالیسم (خمینیسم، داعشیسم، طالبانیسم)
جریانی ضد امپریالیستی از موضعی ارتجاعی تر است.
طبقه کارگر مخالف هر دو ست.


۲۷۳۳
معیار تعیین جهان بینی
طرز حل مسئله اساسی فلسفه است.
مسئله اساسی فلسفه:
آیا ماده مقدم بر روح است (وجود مقدم بر شعور است) و یا برعکس؟
کسی که ماده را بر روح مقدم بداند
جهان بینی اش ماتریالیستی است
کسی که روح را مقدم بر ماده بداند
جهان بینی اش ایدئالیستی است.

۲۷۳۴
قدیما جنس مخالف ، مخالف نبود
آذرخش

چرا.
حتی در قرآن کریم
از دیالک تیک زنان و نران
یعنی از همبایی و همستیزی زنان و نران
سخن رفته است
 
۲۷۳۵
به یک خواب عمیق فکر می‌‌کنم
به جنگِ خستگی‌ با سکوت
به گریز
به تفاوتِ ماندن و تن دادن به سقوط
به درد فکر می‌‌کنم
دردی در شقیقه ام
دردی در سینه
دردی در انگشتانِ دستم
دستی‌ که می‌‌نویسد درد
می‌ نویسد خواب
دستی‌ که فکر می‌‌کند
دستی‌ که فرار می‌‌کند
نيكى فيروزكوهى

نیکی فیروزکوهی
معرکه است.
از قضا امروز بدان می اندیشیدیم
که
نیکی تنها شخصیت اندیشنده در دارالمجانین جمکران است.
نیکی
زن است
و
نه
زباله.
اصیل است
و
نه
قلابی و تقلبی

۲۷۳۶
زن وشوهرهرچی سنشون بالاتر میره بیشتربهم نیاز دارن
طلای بابا

آره.
دلیلش این است
که
کمتر کسی مشتری شان می شود
البته اگر خرپول نباشند.
از قدیم گفته اند:
مال بی مشتری
بیخ دست صاحبش

۲۷۳۷
هی شیرین شیرین زبان.

یهودی ها با اعراب تفاوت نژادی ندارند.

هر دو سیمیت و یا سامی اند.

نبر آبروی فرهاد


۲۷۳۸
دچار باید بود
و گرنه زمزمه یِ حیرت میان دو حرف
حرام خواهد شد
و عشق
سفر به روشنی اهتراز خلوت اشیاست
و عشق
صدای فاصله هاست
صدای فاصله هایی که
غرق ابهامند
سهراب سپهری

۲۷۳۹
دوست
ما را
و همه نعمت فردوس شما را...
سعدی

هی سعدی
دوست را باید میان خیل دشمن جست.
درد اما این است که دشمن حتی حکم کیمیا دارد.

در غیاب دشمن
صحبت از دوست
نشاید.

ما جسته ایم
نبود.
جاوید باد تنهایی خجسته تن ها.

۲۷۴۰
در گلویم ...
گیر کرده زخم یک بغض غریب...
فرصتے از اشک می جویم ...
که رسوایش کنم.... !
مهدى اخوان ثالث

۲۷۴۱
هرکه را عشق نباشد ،
نتوان زنده شمرد
وآنکه جانش زِ محبت اثری یافت نَمُرد
ملک الشعرای بهار

ما را به عشق نیازی نیست.

جاوید باد عقل رهایی بخش


۲۷۴۲
سگ ها عید ندارند و اظهار فضل کسب و کار سگان نیست.
تو سگ شناس نئی جان سگ خطا اینجا ست

۲۷۴۳
نماینده (کاندیدای) ریاست جمهوری فرانسه:
اروپا (؟) به ناتو نیازی ندارد.
مظفر

اولا
اروپا چه ربطی به کاندادی ریاست جمهوری فرانسه دارد؟

او در بهترین حالت می تواند بگوید که فرانسه به ناتو نیازی ندارد.

ثانیا
چرا اسم نمایده فرانسه را نمی گویید؟

ما حدس می زنیم که او رهبر حزب نئوفاشیستی فرانسه است.
رفیق پوتین
ماری لوپن است
که در دور قبلی انتخابات مبلغ کلانی از پوتینبه عنوان حمایت مالی دریافت کرده است.

ثالثا
حریف دیگری به نام مش دونالد هم همین حرف را زده بود:
ناتو دیگر اکتوئآلیته ندارد.

۲۷۴۴
با تخریب سوسیالیسم ، روسیه به چه فرماسیونی برگشت نموده است؟
جامعه روسیه بر روی چه پایه ای ساختمان سوسیالیسم را بنا نموده ؟
لطفا فرماسیون برگشت نموده را شرح دهید؟

به گفته شما فرماسیون جامعه روسیه کاپیتالیستی نیست

خوب پس چیست؟

فئودالیسم؟

شهروز


مراجعه کنید به درنگی در خرافه پروتو امپریالیسم روسیه

۲۷۴۵
فریاد کارگر
کولبر بخشی (؟) از ارتش بیکاران است

این حکم را راجع به همه «صنف» های لومپن پرولتاریا هم می توان صادر کرد:
گدا
قاچاقچی
رهزن
جیب بر
دزد
خودفروش
جاسوس
خبرچین
چاقوکش
لات
لاشخور
مزدور
عضوی از ارتش بیکاران است.

فریاد کارگر
کولبری شغل نیست

آره.
ولی شغل چیست؟
کولبری احتمالا فرمی از قاچاقچیگری است.
به همین دلیل دولت به جلوگیری از ان می پردازد.

فریاد کارگر
باید متشکل شد و خواهان کاریا بیمه بیکاری باشیم برای کولبر

کی باید متشکل شود و برای کولبر و گدا و قاچاقچی و خبرچین و جاسوس و لات و لاشخور و خودفروش حقوق بیکاری طلب کند؟
حقوق بیکاری از کدام صندوق پرداخت می شود؟
حقوق بیکاری
در کشورهای پیشرفته از حقوق کارگران تأمین می شود.
کارگران شاغل ضمنا حقوقی برای کارگران بیکار می پردازند.

فریاد کارگر
کولبر باید تشکل های خود را سازماندهی کند و در کنار دیگر صنف های طبقه ای کارگر دست به تجمع بزند.

بیکاران که نمی توانند تشکل یابند.
بیکاران که نمی توانند حق عضویت بپردازند و سندیکا ی بیکاران را تشکیل دهند.
آنهم در جمکران که حتی باکاران فاقد تشکل و سندیکا و حزب و مخلفاتند.

۲۷۴۶
مربی اعضای جامعه بشری نسل اندر نسل
نه مادران و پدران
بلکه طبقات حاکمه اند.

شعور حاکم در هر جامعه
شعور طبقه حاکمه است.

الناس علی دین ملوکهم.
اعضای جامعه تحت تأثیر ایده ئولوژی طبقات حاکمه اند.

چه کسی می گوید
که
کریم
حکیم نیست؟

۲۷۴۷
درنگی در درگیری تدارک دیده شده روسیه و اوکراین

ماهیت طبقه حاکمه روسیه و اوکراین
یکی است:
هر اولیگارشیستی اند.
هر دو ارتجاعی اند.
هدف هر دو
تخریب نیروهای مولده جاندار و جامد است.

امپریالیسم
هم هیزم بیار معرکه است
تا
تخریب
تعمیق یابد

۲۷۴۸
دولت چیست؟
دولت = چماق طبقه حاکمه برای سرکوب طبقات دیگر

۲۷۴۹
جنگ و کلا ه خود های بی سر
" وقتی جنگ شروع می شود، سنگ آسیاب آرد مردم درگیر جنگ به خون می چرخد ,کسی از خود نمی پرسد کلاه ها خالیست سرها کجایند "

۲۷۵۰
این جنگ....
پاکی کودکانه را از من گرفت،
پاکی ای که با آن به سرزمین خدا می رفتم.
به سوی عشق آتش گشودند و آن را کشتند.
و آتش گشودند به سوی دریا،
خورشید،
مزرعه و کتابهای کودکان،
و عمر زیبا را دزدیدند.
نزار قبانی

۲۷۵۱
شیخ بهایی از روستایی (کوهستانی) عبور میکرد به ورودی روستا که رسید پیرمردی کفاشی رو دید که بساط محقر کفاشی اش رو پهن کرده وداره با گزنه ( سوزن کفاشی ) کفشی رو میدوزه و وصله میکنه شیخ ایستاد و به پیرمرد خیره شد دید هر بارکه کفش رو کوک میزنه سوزن تو دستش فرو میره و خون از انگشتان دست پیرمرد جاری میشه وهمچنان بی توجه مشغول کارشه خوب که دقت کرد دید پیرمرد نابیناست دل شیخ به حال پیرمرد سوخت و خواست که یه جوری کمکش کنه وبا خودش فکر کرد که این پیرمرد بیچاره حتما عیالواره و با چه مشقتی داره روزیشو در میاره و از آنجا که شیخ دارای کرامات بود به مشته مسی ( وسیله ای برای کوبیدن میخ در کفاشی ) که جلوی پیرمرد بود اشاره کرد و مشته مسی تبدیل به طلا شد ( خواست که پیرمرد رو بی نیازکنه از این همه رنج و زحمت و زخم) دید پیرمرد هیچ اعتنایی نکرد با خودش فکر کرد که پیرمرد نابیناست نمیبینه که اعتنا کنه
شیخ رو به پیرمرد کرد و گفت: ای پیرمرد جنس مشته ات چیه ؟
پیرمرد سرشو بلند کرد و گفت : تا لحظه ای پیش مس بود ولی به کرامت شیخ طلا شد !
اما آیا شیخ میتواند بگوید جنس این کوه پشت سر شیخ است از چیست ؟
شیخ بهایی میگوید چون برگشتم و نگاه کردم کوه پشت سرم طلا شده بود از کرامت این پیر و از هوش رفتم چون بهوش آمدم
پیرمرد گفت : ای شیخ چهل ساله مجاهده میکنم تا حجابها رو از میان بردارم و به مقام استغنا برسم به چه چیزمیخواهی شادم کنی
از خلق بی نیازم و محتاج عنایت حق..
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است
خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی

۲۷۵۲
ای سبکباران بر این دشت بزرگ
توشهٔ امید در انبان کنید
از نشاط و از جوانی هر چه هست
در بغل در پیرهن پنهان کنید
کاندر این راه بیابان دراز
چشم دارد بر شما غولی سیاه
می‌رباید بوسه‌هاتان را ز لب
می‌کند گل‌خنده‌هاتان را تباه
سیاوش کسرایی

۲۷۵۳
مادلین اولبرایت
ماداین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق دولت آمریکا مرد! آلبرایت در ۱۹۹۶ در مصاحبه ای با سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره اینکه نیم میلیون کودک عراقی جان خود را بر اثر تحریم های اقتصادی دولت آمریکا از دست داده اند، با حمایت از تصمیم سیاستمداران کشورش وقیحانه مدعی شده بود که بهایی که پرداخته شد، ارزشش را داشت!

جنگ برای ارتجاع همان اب حیات در ظلمات است

۲۷۵۴
نئونازی های اوکراین
شکنجه‌ خیابانی اقلیت‌های قومی توسط نئونازی‌ها در اوکراین

۲۷۵۵
عراق جنگ
جنگ عراق به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث کشته شدن حدود نیم میلیون عراقی از سال 2003 تا 2011 شد.
هنوز از هر پنج کودک در عراق، یک کودک در معرض خطر جدی مرگ، جراحت ، خشونت جنسی و شرکت در گروه های مسلح است .

۲۷۵۶
هدف روسیه اشغال سرزمین یا تصرف منابع اقتصادی و طبیعی نیست
این یک جنگ سیاسی است .
مسعود امیدی

مسعود امیدی
شخصیت باسوادی است.
از او انتظار می رود که بداند که سیاست چیست
تا
جنگ پوتین با پالان
را
جنگ سیاسی نداند و نخواند.
سیاست یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی هر جامعه است
و
روبنای ایده ئولوژیکی و عناصر آن، مثلا سیاست، قضاوت، مذهب، اخلاق، هنرو غیره
انعکاس زیربنای اقتصادی و یا مناسبات تولیدی است.

هر اخم و تحمی حتی سیاسی است چه رسد به جنگ ویرانگر و در به در گر

مسعود امیدی
اوکراین تحت رژیم نئونازی مورد حمایت امریکا در حال تبدیل شدن به پایگاه ناتو برای حمله به روسیه بود

چشم باید داشت و دید.
گوش باید داشت و شنید
هوش باید داشت و فهمید
اولا طبقه حاکمه در اوکراین فرقی با طبقه حاکمه در روسیه ندارد.
هر دو اولیگارشیستی اند.
ثانیا
رژیم اوکراین همانقدر نئونازیستی است که رژیم روسیه و آلمان.
تعداد نئونازی های روسیه و آلمان صدها برابر تعداد نئونازی های اوکراین است
پوتین و حزبش
بزرگترین متحد نئونازیست های اروپا و امریکا و فوندامنتالیسم جمکران است.

نئونازیسم در آلمان در پارلمان آن کشور حتی حضور دارد و از پوتین حمایت علنی می کند

مسعود امیدی
برای ما تضمین امنیت کشورمان یک امر الزامی است

کسی در صدد جنگ با پوتین و پالان و نعلین نیست.
هم جو با دین گفته و هم گندم بی دین.
سران کنسرن های روسیه
همان سران دول امپریالیستی سابق اند

۲۷۵۷
افسردگى و احساس پوچى
افسردگی یک بیماری روانی است که دارای علائم بسیاری از جمله:
* کمبود انرژی و انگیزه
* احساس مداوم غمگینی
*احساس ناامیدی
* کم یا زیاد خوابیدن
* عدم توانایی در تمرکز
* عدم امکان لذت بردن از فعالیت ها یا رابطه با افراد
* احساس گناه یا بی ارزشی
احساس پوچی یا بی حسی می تواند نشانه دیگری از افسردگی باشد. اگرچه احساس پوچی همیشه نشانه افسردگی نیست. تنها فردی که می تواند وضعیت شما را به طور دقیق تشخیص دهد یک متخصص روان درمان است. دازاين


۲۷۵۸
یوگوسلاوی ۲۳ سال قبل
JUGOSLAWIEN ...
Vor genau 23 Jahren, am 24. März 1999, haben die kriminellen NATO-Truppen Jugoslawien angegriffen.
78 Tage lang haben Bomber aus 19 alliierten Ländern den friedlichen Himmel Jugoslawiens durchquert und staatliche Gebäude, Brücken, Wohngebäude und wertvolle historische Denkmäler zerstört. Uranhaltige Munition verunreinigte die Luft, und infolgedessen wurde Jahre später ein deutlicher Anstieg der Anzahl der Krebspatienten festgestellt.
Jugoslawien Sozialist, sein multinationales Volk, lebte Brüder mit dem armenischen Volk in den Jahrzehnten, in denen beide den Traum vom Aufbau einer neuen Gesellschaft ohne Ausbeuter und Unterdrücker, mit Frieden und Freundschaft zwischen den Publikationen vor den Bug gesetzt hatten. Eblos.
Aus diesem Grund hat eine Gruppe prominenter armenischer Intellektueller in diesen schrecklichen Tagen, während sie von der NATO angegriffen wurden, dem serbischen Volk ihre Unterstützung und Solidarität gesandt, indem sie die Unterschriften - u.a. e Silva Kaputikian, Bagrat Ulubabian, Varduhi Varderesian Vladimir Abadjian, Levon Hakhverdian, Surén Saghumian, Anna Petrosian, Hamlet Karchikian, Juri Sahakian, Levon Ananian ...
Der Verfasser dieser Initiative, Babkén Simonian, erinnert sich daran, dass "keiner dieser wunderbaren Intellektuellen heute bei uns ist, aber durch ihre Worte haben sie es geschafft, dem serbischen Volk die kollektive Solidarität des armenischen Volkes näher zu bringen".

۲۷۵۹
 یوگوسلاوی ۲۳ سال قبل تکرار توسط پوتین
Vor 23 Jahren hat die NATO Jugoslawien bombardiert und mehr als 5000 unschuldige Zivilisten getötet, ich vergesse das nicht

۲۷۶۰
فاضل میبدی

( عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید قم) :
اشتباه بنیادی مرحوم امام‌خمینی دقیقا در همین نکته بود.
*تصورایشان این بود که قشر روحانی بهتر از دیگران می‌تواند از اسلام وانقلاب اسلامی محافظت کند*.
درحالی که روحانیت دو ضعف و نقص بزرگ داشت، که نقطه آشیل سقوطش بود؛
*یکی فقر و نداری* که ناخودآگاه آنان را به سوی تفکر سوسیالیستی کشاند و به جای تامین رفاه،به فکر "تقسیم فقر" سوق داده شدند، و در اول انقلاب با مصادره بی‌رویه و بی‌مبنای اموال صاحبان مشاغل و کارخانه های بزرگ و فعال کشور،اقتصادکشور را فلج کردند، وسرمایه و سرمایه‌گذاران را فراری دادند .
دوم *فقدان شناخت جهانِ روز و مدیریت در عصر مدرنیته*
و تصور اشتباه همگون پنداری بین *مدیریت کشور با مدیریت یک مسجد* و در حدبالا یک صندوق قرض‌الحسنه محله و مسجد، و در نتیجه آن؛
*فلاکت و بدبختی و سقوط ارزش پول ونیز رفتارهای هزینه‌ساز سیاسی* .
اتفاقا در عمل مشخص شد، که همان متفکران که ایشان، آنان را برکنار کرد، بهتراز روحانیت، توانست کشور را مدیریت کند و دین را بهتر پاسداری نماید.
*به حتم، اگر مدیریت کشور دردست گروه‌های مرحوم مهندس بازرگان یا سایر تکنوکراتهای باتجربه و متعهد، همراه با پشتیبانی کامل نظام ادامه می‌یافت، امروز نسل بی‌دین و بلکه ضد دین نمی‌داشتیم .*
*اکنون جامعه‌ای داریم ناامید، نسلی بی‌هویت، وجوانان رها شده‌ای داریم که در آن طرفداران لمپن‌هایی چون "تتلو" و "ساشاسبحانی" بیشتر از طرفداران رئیس مجلس، یا رئیس قوه قضائیه ، و یا قوه مجریه است.*
*انقلاب برای رفع فقر و حفظ دین و آزادی اندیشه بود، اما امروز فقر گسترده‌تر ، دین از دست رفته‌تر و آزادی اندیشه نابودتر شده‌است و عملا انقلاب در رسیدن به آهدافش شکست خورده است*.
و اکنون کار به جایی رسیده است، نسلی که اصلا هیچ ياد وخاطره‌ای از دوران‌ گذشته ندارد، حسرت آن روزها را می کشد و این نشانگر این موضوع است که؛ حکومت دینی به هیچ وجه در امور کشورداری موفق نبوده و نیست.!؟


۲۷۶۱
رؤسای جمهور امریکا

۲۷۶۲
یکی از حضار اوکراینی به هنگام سخنرانی وزیرخارجه کانادا در مونترال با اخلال در سخنرانی از وی پرسید:
چرا غرب اوکراین را بازیچه تقابل با روسیه کرده است؟ چرا اوکراین را به پایبندی به توافق مینسک تشویق نکردید؟ از دمیدن در آتش جنگ دست بردارید؟ از تجارت سلاح دست بردارید؟نه به ناتو! شرمتان باد، ما را به سمت جنگ‌جهانی سوم سوق ندهید.

۲۷۶۳
شهری در خورجینی

۲۷۶۰
ریرا و سپانلو

درنگی در حسرت

روزگاری
نوروز داشتیم و دیدارها از پس دیدارها
یاد ایام نه چندان دور هم مبارک باد.
ریرا

حسرت به ماضی مجاز است و مطلوب.
اندیشیدن به مستقبل ممنوع است و مذموم.

حسرت نیازی به تفکر و طرح نظامی بهتر و دیگر ندارد.
حسرت
نشانه انفعال است.
حسرت
دال بر سمتگیری ارتجاعی است.
فوندامنتالیسم
هم مبتنی بر حسرت به ماضی است.

۲۷۶۴
هشدار درباره کاهش سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی در ایران.
بهاره

خودفروشی کار نیست.
خودفروشی به همان اندازه کار است
که
گدایی
دزدی
جیب بری
رهزنی
مزدوری جنگی
چاقو کشی
لاشخوری
خبر چینی
جاسوسی
ج. کشی.

کار چیست؟

کار = نفوذ اندیشه در اشیای طبیعی و تبدیل آنها به نعمات مادی
مثال:
کار = نفوذ اندیشه و مدل فکری پل
در سنگ و خاک و چوب و آهک و آهن و سیمان و سیم و تشکیل پل.
پلی که در خطوط کلی اش
شباهت غریبی به مدل فکری اش در ذهن معمار و یا در روی طرح معمار بر روی کاغذ و کامپیوتر دارد.

در نتیجه می توان گفت:
کار = مادیت یابی روح (اندیشه، مدل فکری)
کار = پل پیوند میان ماده و روح
انسان و حتی حشره و حیوان
در روند کار به توسعه و تکامل و تعالی فکری و مادی و روحی و اخلاقی و شخصیتی و هنری و استه تیکی نایل می آید.
در حالیکه خودفروشی و غیره
به تخریب جسمی و روحی و سلامتی و فکری و اخلاقی و شخصیتی افراد منجر می شوند

۲۷۶۵
«عوام کیانند؟»
این روزها در مسائل اجتماعی و فرهنگی خواص (به تعبیری روشنفکران) خود را منجی و در نتیجه راهنما و رهبر مردم (عوام) می دانند، و در نتیجه با پدیده تحقیر عوام با هدف اسکات آنان روبرو می شویم.
در زبان پارسی امروزی واژه های عوامانه به معنای سخنان بی ارزش و سطحی، و یا عوام فریبی به مفهوم فریب دادن نادانان و.... رایج است.
واژه عوام یادگار دوران فئودالی و در برابر خواص بوده است. خواص هم یعنی فئودال های ثروتمند و وابستگان شان.
البته بعدها که در دوران سرمایه داری آموزش دانشگاهی و تخصص های علمی باب شد، چنین متخصصانی از خانواده های همان خواص جایگاه اجتماعی برتری یافتند و خود را خاص و دیگران را عام خواندند. نمونه اش در جامعه ما هم فراوان است، اما غافل از این که توسعه آموزش و رسانه ها خواه و ناخواه این انحصار را می شکند. حتی کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند، امروز از ابزارهای دیگر بهره می برند و به مراتب دانش و شعور بیشتری از بسیاری از متخصصان دانشگاه رفته دارند.
امروز کسی که از واژه عوام استفاده کند یا غرض و مرضی طبقاتی دارد، یا در گذشته ای دور می زید و درکی از شرایط زمان خود
جابری

۲۷۶۶
«تی شرت رئیس جمهور»
عده ای «ساده دلانه» می گویند او یهودی است چطور می تواند با نازی ها رفاقت کند؟
به چنین کسانی باید گفت که بخشی از برنامه آزار رسانی و تبعید و ... بر علیه یهودیان توسط دولت نازی آلمان با همکاری همه جانبه صهیونیست ها صورت گرفت و هدف آن انتقال جمعیت یهودی اروپا و اشغال فلسطین (در آن زمان مستعمره انگلستان) در قالب یک رقابت کولونیالیستی بود.
جابری

۲۷۶۷
این ادعا را ایوانف در اثرش تحت عنوان صهیونیسم کرده است

که گویا انجمن صهیوینستی

مخفیگاه یهودی ها را به نازی ها لو می داند

تا آنها به فلسطین بروند.

سؤال این است که در این صورت چرا نازی ها دستگیرشان نمی کردند؟

ضمنا لو دادن یهودی ها که به معنی نازی بودن لو دهندگان نیست.

پدر زلسنگی از وتران های جنگ ضد فاشیستی است


۲۷۶۸
نزار قبانی

۱
دوست دارم گهگاه گم شوم
مثل پرنده‌های پاییز

پرنده های پاییز کوچ می کنند
از دید این و ان گم می شوند و نه از دید خودشان.

۲
می‌خواهم میهنی تازه بیابم
غیر قابل دسترس

میهن را می توان گم کرد
ولی نمی توان پیدا کرد.
توده
میهن ندارد.
چون
با غصب وسایل اساسی تولید
عینا و عملا
میهنش را نیز غصب کرده اند و به غارت برده اند.
به همین دلیل
غصابان وقصابان
حزب توده را بی وطن نامیده اند
و
تهمت وطن فروشی به آن زده اند.

۳
و خدایی
که مرا تعقیب نکند

خدا چیست؟
ما با سه نوع خدا سر و کار داریم:
طبیعتخدا
طبقه حاکمه ـ خدا
توده ـ خدا

طبقه حاکمه ـ خدا = انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اعضای طبقه حاکمه

۴
و سرزمینی که دشمنم نباشد!

سرزمین که سوبژکت نیست تا دوست و دشمن کسی باشد.
سرزمین اوبژکت است.

۵
می‌خواهم از پوستم بیرون بزنم

نمی توان از پوست خود بیرون زد.
دیالک تیک پوسته و هسته
(فرم و محتوا)
صرفنظرناپذیر است.
هیچ هسته ای بدون پوسته ای
و
هیچ پوسته ای بدون هسته ای
نمی توان یافت.
حتی اگر پوسته مثلا پسته را جدا کنی
پوسته دیگری جایش را خواهد گرفت.
سعدی هم می دانست و پیاز را مثال می زند:
پیاز تجلیگاه بی پایان دیالک تیک هسته و پوسته است.

۶
از صدایم
و از زبانم

برای چه می خواهی از صدا و زبانت جدا شوی؟
موجود بی صدا و بی زبان
فاقد موجودیت خواهد بود.

۷
و مثل عطر مزرعه‌ها
سیال شوم

عطر محض وجود ندارد.
هر چیزی و هر کسی بوی خاص خود را دارد.
بوی هر چیز مولکول های فرار اندام او هستند.

۸
می‌خواهم از سایه‌ام فرار کنم

خواستن که توانستن نیست.
چیزی و کسی نمی تواند از سایه اش فرار کند.
سایه که فقط سایه نیست.
فروغ شعر زیبایی راجع به سایه دارد:
ای بسا پرسیده ام از خویش
که
آیا
ما
سایه های سایه های خویشتن هستیم

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر