۱۴۰۱ فروردین ۵, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (د) دموکراسی بورژوایی (۲)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۰

·    با گذار از سرمایه داری مبتنی بر رقابت آزاد به سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و یا امپریالیسم، تضادهای موجود میان بورژوازی انحصاری و طبقه کارگر شدت می یابند و تضاد میان انحصار (مونوپول) و دموکراسی با وضوح هرچه بیشتری بروز می کند که با گرایش به محدود سازی آزادی های بورژوایی ـ دموکراتیکی همراه می شود.

 

۱۱

·    بورژوازی انحصاری، دیگر نمی تواند از این آزادی ها برای انتگراسیون (همپیوندی) خلق در دولت انحصارات بهره برگیرد.

 

۱۲

·    آنگاه، نهادهای معینی  که در فرم های آغازین شان به مانعی در راه بورژوازی انحصاری مبدل شده اند، یا محدود می گردند و یا چنان تحریف می شوند که به ابزار مانی پولاسیون برای تقویت حداقل موقتی نظام کاپیتالیستی مبدل می گردند.

 

۱۳

·    به عنوان مثال، در آلمان فدرال، حق انتخابات با احراز ۵ در صد آراء محدود می گردد و مجلس و یا پارلمان آلمان اغلب کاری جز تصویب مطالبات اتحادیه های سرمایه داران ندارد. 

 

۱۴

·    بورژوازی انحصاری با تکمیل مستمر سانترالیسم بوروکراتیکی می کوشد تا به تحکیم قدرت خود نایل آید.

 

۱۵

·    گرایش به زورگویی، قهر و ارتجاع که از ماهیت انحصار (مونوپول) نشئت می گیرد، منجر بدان می شود که بورژوازی انحصاری تحت شرایطی در بخشی از دول کاپیتالیستی به صورت دیکتاتوری تروریستی علنی و عریان در می آید.

 

۱۶

·    بورژوازی انحصاری اگر از انتگراسیون (همپیوندی) خلق در لفافه دموکراسی بورژوایی با سیستم انحصاری ـ دولتی  عاجز باشد، به متدهای سرکوب علنی متوسل می شود.

 

۱۷

·    ایده ئولوگ های  بورژوایی می کوشند تا خصلت طبقاتی دموکراسی بورژوایی را ماستمالی کنند و به حفظ توهمات پارلمانی نایل آیند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر