۱۳۹۶ آبان ۲۴, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۰۲)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

حرفه
ادامه
 
حرفه یابی در آلمان دموکراتیک

۱
·    حرفه یابی در آلمان دموکراتیک یکی از اجزای سیستم آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی یکپارچه است و با الزامات تشکیل سیستم اجتماعی توسعه یافته سوسیالیسم تعیین می شود.

۲
·    سیستم حرفه سازی که یکی از بخش های حرفه آموزی است، حاوی روند یادگیری نظری و عملی حرفه، به مثابه تخصص یابی سالمندان و یا به مثابه ادامه تحصیل و ترقی علمی، از سویی و حاوی روند تکمیل پیگیر و مستمر معارف و مهارت های حرفه ای  و همچنین اعتلای سطح آموزش و پرورش عمومی است.
·    در این سیستم حرفه سازی، کارگران فنی رشته های حرفه ای متنوع و نیروهای کار تخصص یافته بنا بر الزامات اقتصاد ملی  به طرز برنامه ریزی شده ای  تربیت می شوند.

۳
·    حرفه سازی نقش مهمی در تربیت همه جانبه و هماهنگ شحصیت های توسعه یافته بازی می کند که بر مبنای آموزش و پروش علمی عمومی، تخصص یابی عالی تر و ببرکت تفکر و عمل سوسیالیستی قادر به ادای سهم درخور در تشکیل آگاهانه و خلاقانه سیستم اجتماعی توسعه یافته سوسیالیسم اند.

۴
·    حرفه آموزی مهم ترین منبع بازتولید سوسیالیستی وسیع تر نیروی کار است.

۵
·    حرفه آموزی باید آموزش و پرورش نسل جدید کارگران فنی را با سطح توزیع نیروی کار هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی سازگار سازد.

۶
·    محتوای حرفه آموزی تحت تابعیت تغییرات مدام است.

۷
·    با وحدت میان تئوری وسیع حرفه و آموزش و پرورش آماجمند حرفه ای ـ عملی وارد کار شدن عنقریب کارگران فنی که همه فن حریف بار آمده اند، امکان پذیر می گردد.

۸
·    در آلمان دموکراتیک در مطابقت با الزامات انقلاب علمی و فنی می بایستی اقدامات زیر صورت گیرند:

الف
·    حد و مرز به لحاظ محتوا و زمان، متحجر موجود در حرفه آموزی میان آموزش حرفه ای مقدماتی (مدرسی) و آموزش تخصصی از بین برود.

ب
·    آموزش حرفه ای مقدماتی به بخش انتگراتیو (همپیوندساز) مجموعه آموزش کارگران فنی توسعه یابد.

پ
·    دانش مقدماتی با دانش تخصصی یکپارچه شود.

ت
·    محتوای حرفه ای ـ نظری وسیعی به معیار مسلطی در حرفه آموزی آتی تبدیل شود.

ث
·    مؤثر ترین مواد آموزشی ـ  پرورشی ـ تربیتی برای شرایط تعویض یابنده و برای تخصص یابی های ضرور به بخش تعیین کننده آموزش و پرورش ارتقا یابند.

ج
·    تا بدین طریق، روند جاری در توسعه حرفه ای فعلی و آتی با تمییز و انتگراسیون (همپیوندسازی) مطابقت یابد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر