۱۳۹۶ آذر ۸, چهارشنبه

شخصیت (۶) (بخش آخر)






پروفسور دکتر گونتر هیدن


برگردان


 شین میم شین 

 

شخصیت

 از 
دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم 

۱
• گنجینه ای از استعدادها و نیروهای مولده فردی و جمعی، لیاقت و کارآئی واقعی، کار خوب مبتنی بر احساس مسئولیت در همبود سوسیالیستی تعیین کننده ی توسعه و تکامل شخصیت سوسیالیستی اند.
۲
• این مشخصات و خصایل ماهوی شخصیت سوسیالیستی در عرصه های زیر توسعه و تحکیم می یابند:
الف
• در مبارزه در راه واقعیت بخشی کلکتیو به انقلاب علمی ـ فنی.
ب
• در شرکت فعالانه هر چه وسیعتر زحمتکشان، در برنامه ریزی و اداره اقتصاد و جامعه.
پ
• در درک ایدئولوژی و جهان بینی سوسیالیستی زیر رهبری حزب طبقه کارگر.

۳
• این مشخصات و خصایل ماهوی را امروزه می توان قبل از همه، در پیشرفته ترین کارکنان متعلق به همه طبقات و اقشار خلق، در کارگران، دهقانان تعاونی و وابستگان به قشر روشنفکر نمونه باز یافت.
۴
• آنها معیار تکامل شخصیتی برای همه زحمتکشان، برای کردوکار رهبری علمی حزب و دولت سوسیالیستی و برای رهبری دسته جمعی اند.
۵
• توسعه و تکامل کلیه افراد خلق به درجه شخصیت ها در سوسیالیسم و کمونیسم، به معنی سطحی سازی، همگون سازی، یکسان سازی انسان ها و آن سان که ایدئولوگ های امپریالیستی ادعا می کنند، به معنی از بین بردن فردیت توده خلق نیست.
۶
• بلکه برعکس.
•به معنی  فراهم آوردن امکانات مادی، فرهنگی و اجتماعی روز افزون برای شکوفائی انسان ها، تنظیم آگاهانه و خلاقانه حیات اجتماعی با شرکت فعال نه فقط تعدادی انگشت شمار، بلکه اکثریت خلق، به شکوفائی بی سابقه فردیت انسانی، استعداد، غنای معنوی و تنوع فکری و عملی شخصیت ها منجر می شود.
۷
• بدین طریق بهترین اندیشه ها و معارف هومانیست ها و متفکران بزرگ ازمنه ماضی جامه عمل می پوشند، غنی تر می شوند، توسعه و تکامل می یابند.
۸
• هومانیست ها و متفکران بزرگ ازمنه ماضی از شخصیت کلیه انسان ها که بطور موزون و همه جانبه رشد یابد و به لحاظ جسمی و فکری به درجه عالی توسعه و تکامل برسد و با شرکت در انجام وظایف مربوط به کل، یعنی جامعه شکوفا شود، تصوری ایدئال، آرمانگرایانه و غیر قابل وصول در عصر خود داشته اند.
۹
• پیش شرط های توسعه و تکامل شخصیت را نه فقط لغو استثمار و ستم سرمایه داری، لغو مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و ایجاد شرایط زندگی و کاری سوسیالیستی کاملا جدید، بلکه علاوه بر آن، تأثیرگذاری آگاهانه و اجتماعی ـ تربیتی بر تشکیل شخصیت و رهبری و هدایت این روند بوسیله حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، دولت سوسیالیستی، سازمان های اجتماعی و کلکتیوهای کار تشکیل می دهند.
۱۰
• این امر مغایرت و منافاتی با تلاش فردی هر کس برای اعتلای شخصیت فردی خویش ندارد.
۱۱
• در سوسیالیسم و کمونیسم احساس مسئولیت فردی، کردوکار آگاهانه و خلاقانه و خودسازی (خود پروری، تربیت خویشتن خویش) اهمیت روز افزوی کسب می کند.
• مراجعه کنید به فرد، شخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر