۱۳۹۶ مرداد ۱, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۰)

 
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

اتیک کار
(اخلاق کار)

·    اتیک کار به مجموعه مواضع مبتنی بر هنجارها و ارزشداوری های اخلاقی (موضعگیری ها و رفتارهای) طبقات اجتماعی، گروه های اجتماعی و افراد نسبت به کار اطلاق می شود.

·    مراجعه کنید به هنجار، کار در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

۱
·    سیستم هنجارهای اخلاقی که شالوده ی نگرش های اخلاقی در کار، طرز رفتار ها در کار و روابط اخلاقی در کار است، به طرز طبقاتی تعیین شده است.

·    (یعنی عامل تعیین کننده این سیستم هنجارهای اخلاقی، طبقاتی است. مترجم)

۲
·    سیستم هنجارهای اخلاقی بیانگر خصلت اجتماعی مشخص کار و لذا بیانگر منافع طبقاتی موجود است.

۳
·    شالوده و شاقول (معیار) موضعگیری ها نسبت به کار و ارزیابی ها از کار، در اهمیت عینی نوع کار اجتماعی مشخص برای پیشبرد منافع طبقاتی است که به واسطه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی حاکم تعیین می شود. 

۴




شرودر:
کسی حق تنبل بودن ندارد.
 

·    بدین طریق، در زمین جامعه مبتنی بر استثمار انحصاری ـ سرمایه داری، از سویی مطالبات و الزامات اخلاقی معینی از کار می رویند که رفتار مولدین را در جهت تضمین سود حداکثر برای قشر سرمایه داری انحصاری حاکم سوق می دهند.

۵
·    اینجا رشته های مختلفی از علوم به خدمت گرفته می شوند.

·    علوم زیر از آن جمله اند: 

الف
·    روانشناسی کار

ب
·     جامعه شناسی
پ
·     آموزش اقتصاد کارخانه ای
·    و غیره

۶
·    سرمایه داری انحصاری به کمک این رشته های علمی می کوشد تا متد های مدرنی برای تشکیل و تحریف (مانی پولاسیون) اتیک کار پدید آورد.

۷

·    از سوی دیگر، در پیوند با شعور طبقاتی سیاسی ـ جهان بینانه ی طبقه کارگر، هنجارها و موضعگیری های اخلاقی نوینی تشکیل می شوند که متضاد با هنجارها و موضعگیری های بورژوایی اند. 

۸
·    در جامعه سوسیالیستی، به مثابه انعکاس خصلت تحول یافته ی کار، هنجارهای اخلاقی، ارزشداوری ها، طرز رفتارها، روابط، نگرش ها و انگیزش های اخلاقی نوینی نسبت به کار تشکیل می شوند، که در آنها انطباق (مطابقت یابی) بنیادی میان منافع شخصی و اجتماعی تبیین می یابد. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر