۱۳۹۶ مرداد ۴, چهارشنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۵۷)

 
تحلیلی از
مسعود بهبودی

فروغ فرخزاد
(۱۳۱۳ ـ ۱۳۴۵)
(1934 ـ 1966)

عصیان 
(۱۳۳۶)  
 
می کشیدی خلق را در راه و می خواندی:
«آتش دوزخ نصیب کفر گویان باد
هر که شیطان را به جایم بر گزیند او
آتش دوزخ به جانش سخت سوزان باد»
 
  
سؤال
این بود
که
چرا
تئولوژی 
(فقه، شریعت)
ضد دیالک تیکی  طبقه حاکمه ـ خدا (الله)
را
نه
توده ـ خدا
 
نه
حتی
 طبیعت ـ خدا
 
بلکه
ابلیس 
(شیطان)
جا می زند؟
 
۱
دلیل معرفتی ـ نظری (دلیل مربوط به تئوری شناخت) این کردوکار طبقه حاکمه ـ خدا (الله)
و
در واقع
طبقه حاکمه 
(اشرافیت بنده دار و روحانی)
طرز تفکر متافیزیکی او ست.
 
منظور از طرز تفکر متافیزیکی چیست؟
 
۲
ما
اصولا و اساسا 
 
با
 دو طرز تفکر
 
با
دو متد فکری
 
با
دو اسلوب تفکر
 
با
دو روش اندیشه
 
سر و کار داریم:
 
الف
طرز تفکر دیالک تیکی
که 
همه چیز هستی 
را
از ذره تا کهکشان
وحدت اضداد
می بیند و در نظر می گیرد:
 
 
مثال
هر اتم
هم 
واقعا
و
هم
از 
دید طرز تفکر دیالک تیکی
دیالک تیکی از پروتون با بار مثبت و الکترون با بار منفی
است.
 
مثال دیگر
 
هر چیز مادی و یا فکری
دیالک تیکی از فرم و محتوا 
ست.
 
هر چیزی متشکل 
از 
دیالک تیکی از ظاهر و ذات
 است.
 
ب
طرز تفکر متافیزیکی
بر عکس طرز تفکر دیالک تیکی
چیزها، پدیده ها، روند ها و سیستم ها
را
یا
در
 پیوند با یکدیگر 
می بیند
و
یا
در
تضاد با یکدیگر.
 
مثال
ما
در 
تئولوژی
(فقه، شریعت)
با
دوئالیسم های رنگارنگ لا تحد و لا تحسی
سر و کار داریم.

دوئالیسم
به چه معنی است؟
 
۳
دوئالیسم دو چیز
بدان معنی است
که
میان آن دو چیز
دیوار قطور نفوذ ناپذیری کشیده شده است.
 
در نتیجه، 
آندو چیز 
در 
یکدیگر 
مؤثر نمی افتند
و
از 
یکدیگر
تأثیر برنمی دارند.
 
این ضمنا بدان معنی است
 که
آندو چیز هرگز نمی توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
 
مؤسس دوئالیسم
حضرت مانی 
پیامبر ایرانی
 است.
 
در فلسفه غرب
به همین دلیل
به
دوئالیسم،
منیچه ئیسم 
مانی گروی 
(به زبان احمد کسروی)، 
مانی گرایی
( به زبان امیر حسین آریان پور)
اطلاق می شود.
 
۴
به دلیل همین طرز تفکر متافیزیکی است
که
دوئالیسم الله و ابلیس
 تشکیل می شود:
 
الله
به مثابه طبقه حاکمه ـ خدا
ضد دوئالیستی خود
را
ابلیس
قلمداد می کند.
 
اگر
 به 
بیوگرافی تئولوژیکی ـ اسلامی ابلیس
دقت کنیم،
متوجه می شویم
ابلیس
منشاء آتشین
  دارد.
 
این بدان معنی است
که
مؤسس دین اسلام
حضرت محمد
مذهب رقیب 
را
یعنی 
زرتشتیسم
را
ابلیس واره کرده است.
 
چون
در دین زرتشت
آتش 
مقدس 
است
و
مورد پرستش قرار می گیرد.
 
بدین طریق
و
 با
این ترفند،
البته به طرز مطلقا مستوری،
زرتشتیسم
و
یا 
آیین آتش پرستی
با 
ابلیس پرستی
یکسان قلمداد می شود.
 
۵
اساس تئولوژی اسلامی
را
 دوئالیسم های رنگارنگ تشکیل می دهند:
 
دوئالیسم 
هابیل و قابیل
خیر مطلق و شر مطلق
مؤمن و ملحد
خداپرست و بت پرست
حبیب الله و محارب الله
عالم و جاهل
عالم و عابد
....
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر