۱۳۹۹ دی ۱۶, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اپیکوریسم (۲) (بخش آخر)

Epikouros BM 1843.jpg 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

۱۱

پیر گاسندی

(۱۵۹۲ ـ ۱۶۵۵)

تئولوگ، دانشمند علوم طبیعی و فیلسوف فرانسوی

(تئولوگ به کسی اطلاق می شود که فقه تحصیل کرده و در این رشته به لحاظ شغلی و علمی مشغول کار شده است. مترجم)

 

·    فلسفه ماتریالیستی اپیکوریسم ـ به ویژه اتمیسم آن ـ در قرن هفدهم میلادی از سوی متفکر ماتریالیستی بنام گاسندی نوسازی می شود و به عنصر مهمی در تشکیل فلسفه ماتریالیستی بورژوازی نوخاسته بدل می گردد.

 

۲

·    این افترا که اپیکوریسم هوا و هوس لگام گسیخته را موعظه می کرده، یکی از لجن پراکنی های ارتجاع فلسفی در فلسفه قرون وسطی بوده است، که نخست از سوی استوئا، در حق      اپیکوریسم رواج داده شده است.

 

۳

دنیس دیده رو

(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)

یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا و از مؤلفین برجسته دایرة المعارف

و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.

 

·    دیده رو در دایرة المعارف، در مقاله «اپیکوریسم» می نویسد که هرگز فلسفه ای به اندازه فلسفه اپیکور مورد لجن پراکنی قرار نگرفته و هیچ فلسفه ای به اندازه آن کمتر فهمیده نشده است:

·    «فیلسوف را به آته ئیسم متهم کردند، اگرچه او به وجود خدایان ایمان داشت، به زیارت معابد می رفت و از زانو زدن در محراب معابد ابائی نداشت.

·    او را طرفدار لذت جوئی و افراط نامیدند، اگرچه اودر سراسر زندگی اش مظهر رعایت عملی همه سجایا بود و قبل از همه، هرگز دست به افراط نمی زد.

·    این پیشداوری چنان ریشه دوانده بود، که اسباب لازم برای ترویج آن از سوی استوئیست ها فراهم آمد تا اعلام کنند که اپیکوریست ها، اگرچه انسان های عدالت خواهی بوده اند، ولی علیرغم آن در جهان به بد نامی شهره بوده اند.

·    این ادعا باید باعث سرافکندگی و شرم استوئیست ها باشد!»

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر