۱۳۹۹ دی ۲۲, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اجتماع (همبود) (۲)


پروفسور دکتر یورگن اشمولاک

برگردان

شین میم شین

 

الف

همبود از نقطه نظر فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی

 

۱

·    فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی همبود را به مثابه  یک پدیده اجتماعی ـ روانی ـ روحی صرف و یا به مثابه  یک پدیده به طور بیولوژیکی مشروط در نظر می گیرد.

 

۲

فردیناند تونیس

(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)

جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی

مؤلف آثار بیشمار:

جامعه و همبود

به لحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت همه علوم بود

 

·    فردیناند تونیس و جامعه شناسی مدرن بورژوائی همبود را به مثابه  «پیوست درونی ـ روحی» و «احساس تعلق به یکدیگر» تلقی می کنند.

 

ب

همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی

 

۱

·    همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی عبارت است از وحدت به طور طبیعی رشد یافته و یا وحدت در راه حرکت به سوی «خیر متعالی» (مثلا خدا) و لذا همبود حاکی از «اعتقاد به یک ارزشی معنوی» است.

پ

همبود در جامعه سوسیالیستی

 

۱

·    در حالیکه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی میان همبود و جامعه شکاف عمیقی به وجود می آید، در جامعه سوسیالیستی زیر رهبری طبقه کارگر و حزب آن به برکت برقراری مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید و منافع اساسی مشترک کلیه طبقات و اقشار مردم زحمتکش همبود انسانی فراگیر سوسیالیستی پا به عرصه وجود می گذارد.

 

۲

·    همبود سوسیالیستی کیفیت همزیستی و همکاری تاریخی ـ سیاسی نوین انسان ها ست.

 

۳

·    همبود سوسیالیستی بیانگر اتحاد داوطلبانه و آگاهانه اعضای اجتماعا برابر حقوق جامعه سوسیالیستی است که آماج مشترک شان تقویت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت سوسیالیستی است.

 

۴

·    همبود سوسیالیستی از قوانین اساسی و ارزش های اخلاقی سوسیالیستی نیرو می گیرد که در تحکیم روابط مشترک همواره نقش مهمی بازی می کنند.

 

۵

·    در همبود سوسیالیستی توسعه همه جانبه شخصیت های سوسیالیستی با فضایل و سجایای اخلاقی خاص و با دولتآگاهی (شعور دولتی) عالی قوام می یابد.

 

·    مراجعه کنید به شعور دولتی  

 

۶

·    همبود سوسیالیستی به مثابه  کیفیت سیاسی ـ اخلاقی از خصلتی یونیورسال برخوردار است و رفته رفته کلیه فرم های اجتماعی کار، آموزش و زندگی مشترک جامعه به طورکلی و کلکتیو ها و گروه های مختلف را قوام می بخشد.

 

۷

·    توسعه و تبدیل کلیه فرم های اجتماعی همزیستی و همکاری انسان ها، به ویژه کلکتیو های کار به همبودهای سوسیالیستی به شکوفائی کامل آنها به مثابه  نیروهای محرکه مهمی برای انجام انقلاب علمی ـ فنی در ساختمان سیستم اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته منجر می شود.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر