۱۳۹۸ تیر ۲۸, جمعه

صمد بهرنگی از دید احسان طبری (۲۸)


قهرمانِ منفرد یا مجاهدِ خلق؟
احسان طبری
ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور

۱
آقای هزارخانی 
در 
ساخت و پرداخت جهان‌بینی قهرمانِ منفرد 
از
 آنجا 
آغاز می کند 
که 
مقابله ماهی سیاه کوچولو با مادر و خانواده و« قوم پیر ماهی» 
 را
 «نزاع دو نسل»
 می شمرد. 
وقتی از بیگانگی طبری با مفاهیم
و
در
نتیجه
با
تفکر مفهومی
سخن می رود،
به
همین دلیل
است:
 
مفهوم نسل
یکی 
از
مهم ترین مفاهیم تئوری فاشیستی نخبگان
است.


 
خوزه ارتگا گاسه  
(۱۸۸۳ـ ۱۹۵۵)
فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی
نماینده تئوری نخبگان
آثار:
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها

ایده نسل
یکی از آثار گاسه
ـ رفیق مارتین هایدگر ـ
و
فاشیست اسپانیایی
است.
 
خوزه اورتگا یی گاسه
در
طویله جماران
توسط علمای عظام
به
عنوان فیلسوفی لیبرال
مورد تجلیل قرار می گیرد
و
لاطائلات فاشیستی اش
مثلا
«طغیان (قیام) توده ها»
معرفی و ترجمه و تبلیغ و توزیع و تفسیر می شود.

جلادان جماران
بهتر از سران حزب توده
به
تمیز دوست از دشمن
نایل آمده اند.

سازمان مجاهدین خلق
هم
پس از پیروزی عنگلاب اسلامی
با
مفهوم فاشیستی نسل
وارد کارزار انتخاباتی 
شد
تا
 با
روحانیت فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ فاشیستی
به
لحاظ تعلقات نسلی
مرزبندی کند
و
وجه مشترک ایده ئولوژیکی فی مابین
را  
ماستمالی کنند.

۲
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم 
و
 آن 
را 
فاقد محتوای جدی و واقعی اجتماعی 
و 
ناشی
 از 
 فراموشکاریِ ناسپاسانه نسبت به نسلِ گذشته 
می‌دانیم 
و 
بر 
آنیم 
که
 در 
 توارثِ انقلابیِ نسل ها
ست 
که 
جنبش 
نیرو می گیرد 
نه
 در
 نفیِ خودپسندانه و بی پایۀ آن.
طبری
به
عوض تحلیل مفهوم نسل و اثبات بطلان تئوری نسل ها
در
سنت سوبژکتیویسم
«ما»
را
در
مقابل منوچهر هزارخانی
علم می کند
با
این توهم
که
گویا
حقیقت تام و تمام در انحصار «ما» ست.

بهتر
است
که
این جمله احسان طبری
تجزیه و تحلیل شود:

۳
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم 
 
همین طرز «استدلال» سوبژکتیویستی طبری
امروزه
به
ویژه
 در
جهان مجازی
رواج همه گیر 
دارد.
 
خلایق خیال می کنند
که
اعلام موافقت و یا مخالفت خود
با
اندیشه ای
هنر و شق القمر
است.
 
مقایسه نسل کهنه و نو
هم
در
عرصه طبیعت (اشیاء)
و
هم
در
عرصه جامعه
امری طبیعی و عادی
است.
 
خلایق
نسل قبلی یخچال و ماشین رختشویی و جارو برقی و زودپز و غیره
را
مورد مقایسه قرار می دهند 
و
ضمنا
به 
توسعه صنعتی و فنی و علمی جامعه و بشریت
پی می برند.
 
ایراد فلاسفه و علمای کج و کوله فاشیسم و هزارخانی ها
 در 
مقایسه نسل ها 
نیست.
 
ایراد
در کجا ست؟
 
۴
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم
ایراد 
قبل از همه
در
طرح انتزاعی مفهوم نسل
است.
 
جارو برقی نسل قدیم
را
فقط
با جارو برقی نسل جدید
می توان
مورد مقایسه قرار داد
و
نه
با
یخچال نسل جدید.

اعضای نسل قدیم حزب توده
را
می توان
با
اعضای نسل جدید حزب توده
مورد مقایسه قرار داد
و
نه
با
اعضای سازمان فاشیستی ـ آنارشیستی ـ آوانتوریستی فدائیان کذایی خلق.

۵
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم
 
ایراد دیگر این شعبده بازی مفهومی 
(بازی با مفهوم نسل ها)
در
جایگزین سازی طبقات اجتماعی با نسل های کذایی
است.
 
فقط
مفهوم نسل
که
نیست.
 
مفهوم نسل
فقط
یکی از مفاهیم خر رنگ کن فاشیسم و فوندامنتالیسم و غیره
است.
 
هدف و آماج تئوریکی ـ ایده ئولوژیکی اجامر فاشیسم و فوندامنتالیسم
بمباران آلترناتیوی مفهوم طبقات اجتماعی و دیگر مفاهیم اساسی مارکسیسم ـ لنینیسم
است.
 
به
لیست آثار گاسه
اگر 
توجه شود،
سر و کله آلترناتیومفاهیم دیگری پیدا می شود:
 
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها 
 
مفهوم ملت
و
مفهوم توده
بسان مفهوم نسل
آلترناتیومفهوم برای مفهوم طبقات اجتماعی
اند.
 
هم
نسل ها
هم
ملت
و
هم
توده ها
به
لحاظ طبقاتی
همگون و یکدست و یکپارچه نیستند.
 
جوهر عوامفریبی اجامر
همین جا ست.
 
چه نسل قدیم و چه نسل جدید
حاوی همه طبقات و اقشار مختلف، متفاوت و حتی متضاد اجتماعی
اند.
 
ملت
هم
به همین سان.
 
توده ها
هم
به
همین سان.
 
طبری
متوجه این ترفند طبقاتی ـ ایده ئولوژیکی خطرناک فاشیسم و هزارخانی ها
نمی شود.
 
فلاکت طبری
در
بی اعتنایی به مفاهیم
است.
 
۶
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم
 
طبری در این ادعا
عملا و عینا
فرق بینشی 
با
هزارخانی
ندارد.
 
طبری متوجه انتزاعیت نسل ها در قاموس هزارخانی ها نیست.
 
در
نتیجه
به
دام آنها
می افتد
و
با
مفاهیم آنها
«می عندیشد.»
 
مثال
 
نسل قدیم حزب توده
انقلابی تر و علمی اندیش تر
از
نسل جدید حزب توده بوده 
است.
 
یعنی
نسل نو
حتما
نباید
بهتر از نسل کهنه باشد.
 
نسل ها
را
باید
مشخصا 
مورد مقایسه قرار داد.
 
نسل قدیم روحانیت شیعه
فئودالی
بوده است.
 
یعنی
ارتجاعی تر از نسل جدید آن بوده
که
بورژوایی
است.
 
۷
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم
 
طبری
ادعا
می کند
که
با
مقایسه نسل پیر و جوان
و
اعلام اوتوماتیک اولی به عنوان کنسرواتیو و دومی به عنوان انقلابی
طبیعتا
مخالف
است.
 
طبیعتا
بدان معنی 
است
که
طبری و امثالهم
تافته ی جدا بافته 
اند
و
حقیقت
نه
در
عالم عینی
بلکه
در
مخزن ذهنی آنها 
ست.
 
از
حریفی پرسیدند:
مارکسیسم چیست؟
 
جواب داد:
مارکسیسم عالی ترین و علمی ترین و بهترین چیز جهان است.
 
حیوان اصلا نمی دانست
که
مارکسیسم
چیست.
 
۸
ما 
با
 آن مقابله دادن نسلِ پیر و نسلِ جوان، 
 اولی به عنوان محافظه‌کار و دومی به عنوان نسل انقلابی
 طبیعتاً 
مخالفیم
 
طبری
اصلا
از
خود
نمی پرسد
که
منظور هزارخانی ها
و
حتی 
منظور خود طبری
از
انقلابی
چیست؟
 
بر
اساس کدام معیار علمی و عینی
می توان
میان مرتجع (ضد انقلابی، کنسرواتیو) و انقلابی
مرزبندی کرد؟
 
ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:

    خلایق
    نسل قبلی یخچال و ماشین رختشویی و جارو برقی و زودپز و غیره
    را
    با نسل جدید انها
    مورد مقایسه قرار می دهند

    پاسخحذف