۱۳۹۸ تیر ۲۷, پنجشنبه

سرمشق (الگو)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  



۱
·    سرمشق به هنجار رفتاری بغرنج مهمی چه بسا در فرم ایدئال اطلاق می شود که در شعور و یا زیرشعور (ناخودآگاه) فردی و یا گروهی از افراد بیشمار تشکیل می شود و رفتار فرد و گروه را هدایت می کند.

·    مراجعه کنید به ایدئال

۲
·    سرمشق در برگیرنده سیستم ارزشی معینی است.
·    سیستم ارزشی معینی که با آن سیل لاینقطعی از اطلاعات موجود در محیط زیست توسط فرد ارزیابی می شود و مطابقت و یا عدم مطابقت آنها با سرمشق، به محک زده می شود (آزموده می شود.)

۳
·    ضمنا بسته به شدت و اهمیت تأثیرات ناشی از محیط زیست می تواند تصحیحاتی و یا تغییراتی در سرمشق موجود صورت گیرد.

۴
·    سرمشق هر فرد، مشخصه ماهوی شخصیت او ست.

۵
·    سرمشق هر فرد تحت تأثیر سرمشق های گروه ها، اقشار و طبقات اجتماعی مختلف که به مثابه بیانگر منافع آنها به کار می روند، مثلا در کلکتیوهایی که فرد به طور بی واسطه زندگی می کند، چه بسا تغییر می یابد و برای تشکیل شخصیت او از اهمیت وافری برخوردار است.

۶
·    سرمشق ها همزمان بیانگر مطالبات جامعه ای اند.
·    سرمشق ها چه بسا شاقول های رفتاری در عرصه جامعه ای معینی اند.  

۷

·    بر خلاف جامعه کاپیتالیستی که در آن، منافع طبقه حاکمه در آنچنان سرمشق هایی چپانده می شوند، که فقط به درد گمراهسازی زحمتکشان می خورند (مثلا در جامعه «پلورالیستی» و یا در جامعه «فرم یافته»)، در تشکیل نظام سوسیالیستی جامعه و در توسعه روابط سوسیالیستی، ارزش ها و هنجارهای رفتاری نوینی در اختیار انسان ها قرار داده می شوند.   

۸
·    این ارزش ها و هنجارهای رفتاری نوین قبل از همه، تبیین خود را در آنچنان سرمشق هایی می یابند که سمت  وسوی شان (سمتگیری شان) در جهت پیشرفت مستمر توسعه جامعه سوسیالیستی در کلیه عرصه ها ست.  

·    مراجعه کنید به عمل، انگیزش، هنجار 

پایان
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر