۱۳۹۸ تیر ۳۱, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۲۰)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

رهبری
(ریاست، اداره)
ادامه

۱۳
·    بدین طریق، سازماندهی تأثیر متقابل و آماجگزاری و هدفگزاری و راسیونالیزاسیون (اوتوماتیزه سازی) این تأثیر متقابل و آماجگزاری و هدفگزاری توسط سیستم  کاپیتالیستی رهبری، حاوی خصلت دوگانه ای است:

الف
·    فونکسیون سیستم  کاپیتالیستی رهبری از سویی عبارت است از برقراری پیوند بیواسطه میان مولدین بیواسطه با موضوع کار و ابزار کار.

ب
·    فونکسیون سیستم  کاپیتالیستی رهبری از سوی دیگر عبارت است از اعمال قهر  حاکمیتی برای از آن خود کردن نیروهای مولده، جهت از آن خود کردن کاپیتالیستی ـ خصوصی، یعنی جهت تولید اضافه ارزش.

۱۴
·    رهبری کاپیتالیستی از این رو، حاوی دو فونکسیون زیر است:

الف
·    استثمار

ب
·    سرکوب و فشار و ستم.

۱۵
·    این بدان معنی است که محتوای اجتماعی مدیریت کاپیتالیستی را نمی توان از همکاری استخراج کرد.

·    مراجعه کنید به مدیریت

۱۶
·    با اجتماعی گشتن روزافزون روند تمامجامعه ای تولید، از آن خود کردن (تصاحب) کاپیتالیستی ـ خصوصی و بدان وسیله قدرت حاکمه در دستان صاحبان انحصارات تمرکز می یابد و دستگاه دولتی به طرز روزافزونی به خدمت گرفته می شود.

۱۷
·    از همین پیوند، تمییز، قشربندی و رابطه روزافزون در درون طبقه حاکمه سرمایه دار پدید می آید که با ساختار رهبری و ساختار حاکمیتی نوینی در پیوند است.

۱۸
·    در این روند، طرح مارکس در قرن ۱۹ در زمینه شکاف میان مالکیت سرمایه و فونکسیون سرمایه برجستگی خاص و نوینی کسب می کند:
·    ریاست واقعی تولید به «طبقه رؤسای حقوق بگیر» (مارکس)، به مدیران محول می شود.

۱۹
·    تئوری های سوسیولوژیکی بورژوایی که فونکسیون های بارآور مدیریت را مطلق می کنند و شیوه تولید کاپیتالیستی را به مثابه عامل مؤثر بر محتوای کردوکار ریاست و یا رهبری نفی می کنند، به انکار خصلت دوگانه مدیریت مبادرت می ورزند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر