۱۳۹۸ مرداد ۴, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۲۴)


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


 مدیریت
 (منجمنت)

۹
·    از نقطه نظر جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، مدیران به لحاظ اجتماعی ـ اقتصادی نه به قشر واحد و یکپارچه ای تعلق دارند و نه به طبقه واحد و یکپارچه ای:

الف
مدیران عالی رتبه (تاپ منجمنت)

۱
·    مدیران عالی رتبه (تاپ منجمنت) یا عضو شوراهای نظارت اند و یا جزو رؤسای اصلی اند که به برکت مالکیت  سرمایه ای کلان شان، مستقما به بورژوازی انحصاری حاکمه تعلق دارند و یا به دلیل جایگاه متعالی خود با بورژوازی انحصاری حاکمه پیوند تنگاتنگ دارند.

۲
·    مدیران عالی رتبه (تاپ منجمنت) نفوذ عظیمی بر افکار عمومی و رژیم مربوطه دارند. 

ب
مدیران متوسط الرتبه (میدل منجمنت)

۱
·    مدیران متوسط الرتبه قشر بسیار تمایزمند وابسته به بورژوازی را تشکیل می دهند.

۲
·    مدیران متوسط الرتبه اگرچه فروشنده نیروی کار گرانبهای خویش اند، اما به سبب حقوق کلانی که دریافت می کنند و به دلیل فونکسیون و جایگاه اجتماعی شان به لحاظ مادی و ایده ئولوژیکی با طبقه حاکمه پیوند تنگاتنگی دارند.

۳
·    بخش اعظم روشنفکریت علمی و فنی نیز به لحاظ اجتماعی جزو مدیران متوسط الرتبه (میدل منجمنت) اند که با رهبری (ریاست) تولید مستقیما سر و کار ندارند.

پ
مدیران پایین رتبه (لوور منجمنت)

۱
·    بالاخره خیل عظیمی از «افسران پایین رتبه» (مارکس و انگلس «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۳۵۱) نیز وجود دارند که در هیرارشی (سلسله مراتب) اداری به عنوان استادکار و یا رئیس کارخانه و مهندس و کارفرما دارای جایگاه نازل تری اند.

۲
·    بخش بزرگی از کسانی که به میل امپریالیسم به مثابه جماعت ممتاز (یقه سفید. مترجم) از کارگران متمایز می شوند و از توده پرولتاریا منشق می گردند، جزو مدیران پایین رتبه (لوور منجمنت) محسوب می شوند.
·    (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۲، ص ۲۸۸)

۱۰
·    امروزه از موضع تئوری جامعه صنعتی و تئوری همگرایی، تلاش به عمل می آید تا ریاست و رؤسا در سوسیالیسم در مفاهیم مدیران و مدیریت (منجر و منجمنت) گنجانده شوند.

۱۱
·    این نه به لحاظ اجتماعی ـ اقتصادی با جایگاه ریاست و رؤسا در سوسیالیسم مطابقت دارد و نه به لحاظ فونکسیون جامعه ای ریاست و رؤسا در سوسیالیسم با شرایط مالکیت جامعه ای بر وسایل تولید منطبق است.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر