۱۳۹۸ تیر ۲۹, شنبه

ناتیویسم و فوندامنتالیسم (۱)


 پروفسور دکتر دومه نیکو لوسوردو
برگردان
 شین میم شین 

۱
·      ناتیویسم به پافشاری مصرانه بر عناصر معینی از فرهنگ خویش، به بهانه تهدید آنها از سوی فرهنگ برتر بیگانه اطلاق می شود.
·       مترجم

۲

·      رویاروئی و ستیز فرهنگ های مختلف می تواند از جنگ ها و یا امواج مهاجرت ناشی شود.

۳
·      با نگاهی مختصر به جنبشی که فوندامنتالیسم را برای نخستین بار رواج داده، در می یابیم که فوندامنتالیسم از جنگ جهانی امپریالیستی اول آغاز می شود.

۴
·      جنگ جهانی امپریالیستی اول، طرح سیاسی روشن فوندامنتالیسم را عرضه می دارد و مواضع مربوط بدان را رادیکالتر می سازد.

۵
·      از سال ۱۹۱۴ و یا ۱۹۱۷ میلادی (یعنی از موقع شرکت امریکا در جنگ) جنبش مورد نظر فرق زیادی با فوندامنتالیسم های دیگر ندارد که واکنش خصمانه تندروانه ای را در دستور کار قرار داده اند، در پی ملی کردن و یا قومی کردن فرهنگ بوده اند، سنن ملی خود را چیزی ماورای بشری (الهی، طبیعی) قلمداد کرده اند و آن را در تضادی آشتی ناپذیر با فرهنگ های دیگر دانسته اند.

۶
·      فوندامنتالیسم پروتستانی که قبل از جنگ جهانی امپریالیستی اول پیدا می شود و پس از پایان جنگ، همچنان ادامه می یابد، جنبه کاملا استثنائی دارد و از این رو بررسی ویژگی های آن از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

۷
·      بعد از جنگ داخلی در ایالات متحده امریکا (۱۸۶۱ ـ ۱۸۶۴) با ورود توده های عظیمی از کاتولیک های ایرلند، یهودی های اروپای شرقی و غیره به آن سامان، روند عظیم صنعتی کردن و تربیت کادرهای متخصص آغاز می شود و «کلیساهای سیاهان امریکائی» که با لغو سیستم برده داری آزاد شده و در پی پناهگاهی برای فرار از تعقیب سفیدپوستان بوده اند، گسترش می یابند.

۸
·      امواج مهاجرت نه فقط ادیان، مذاهب و فرقه های مذهبی گوناگون را با خود می آورد، بلکه همچنین زمینه را برای رواج ایده های جدیدی از قبیل سوسیالیسم و آنارشیسم آماده می سازند.

الف
در زمینه فرهنگی

۱
·      ادیان، مذاهب و فرقه های مذهبی گوناگون در زمینه فرهنگی ـ به معنی محدود کلمه ـ عادات و ارزش های حاکم به سبب روند سکولاریزاسیون (جدائی سیاست از دین) و ترویج تئوری تکامل داروین که افسانه آفرینش انجیل را زیر علامت سؤال قرار می دهد، به تنگنا می افتند و دچار مشکل می شوند.

۲
·      با پیدایش اخلاق جنسی جدید در پیوند با ریشه کن شدن توده های وسیعی از مردم، روند گسترش شهرها و کاهش کنترل اجتماعی ناشی از آن و با شروع آزادی زنان گشتاورهای بحرانی خاصی پدید می آیند.

ب
در زمینه اقتصادی ـ اجتماعی

۱
·      در زمینه اقتصادی ـ اجتماعی، مهاجرت توده های وسیعی از مردم که از اروپا راهی آمریکا می شوند، رقابت در بازار کار، حدت و شدت می یابد و دریچه بخار امنیتی غرب دور بسته می شود.

۲
·      تضاد سیاسی ـ اجتماعی رابطه ای تنگاتنگ با بحران هویتی دارد.

۹
·      فوندامنتالیسم آمریکائی می کوشد، برای همه این مسائل راه حلی ارائه دهد.

۱۰
·      فوندامنتالیسم آمریکائی باید در وهله اول به تعیین دشمن خود بپردازد.


۱۱

ننسی مک لین

·      گسترش بی نظمی سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیکی، به گردن مهاجرین و افرادی انداخته می شود، که اگرچه شناسنامه آمریکائی دارند، ولی تحت تأثیر مخرب عناصر و آموزش های بیگانه، به «آمریکانیسم ناب» پشت پا زده اند.
·      (ننسی مک لین، «پشت ماسک چیوارلی»، ۱۹۹۴، ص ۲۲)

۱۲
 
کوکلوس کلان
 (تأسیس ۱۸۶۵)
جریان فوندامنتالیستی ـ راسیستی که خود را امپراطوری نامرئی می نامد
هدف کوکلوس کلان :
سرکوب سیاهان و برده سازی مجدد آنها
کوکلوس کلان با سازمان های راسیستی دیگر در پیوند تنگاتنگ قرار دارد.
مثلا با کلیسای جهانی خالق
که
بازی های کامپیوتری راسیستی در اینترنت
اشاعه می دهد.
در سال های اخیر در انگلستان نیز سازمان مشابهی پدید آمده است.

·      پیدایش ناتیویسم و بویژه کوکلوس کلان در پرتو این پدیده قابل فهم اند.

۱۳
·      برای نجات از سرایت، انحراف و فساد، بازگشت به «دوران آغازین»، «ایام قدیم» و پیروی از «تعالیم قدیم» توصیه می شود.

۱۴
·      فقط بدین طریق می توان از شر خرد و صدمات انتقاد عقلی و تاریخی خلاص شد.
·      به احیای معانی آغازین و اصیل نایل آمد و به «مذهب سبک قدیم» و یا «دین زمان سابق» دست یافت که «شالوده حقیقی تمدن بی همانند ما» بوده است.
·      (ننسی مک لین، «پشت ماسک چیوارلی»، ص ۹۲)

۱۵
·      قدغن کردن ترویج تئوری تکامل داروین را که در تعدادی از ایالات ایالات متحده امریکا زیر فشار فوندامنتالیست ها به تصویب رسیده، باید در این چارچوب دید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر