۱۳۹۷ مهر ۲۹, یکشنبه

متد تجزیه ـ تحلیلی (آنالیتیکی) (۵) (بخش آخر)

 
تجزیه و تحلیل) 
 (آنالیز)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
 

۷
·       استفاده از متد آنالیز ـ به مفهوم وسیع کلمه ـ برای شناخت پدیده ای باید شروط زیرین را برآورده سازد:

شرط اول
همه جانبه بودن آنالیز

·      آنالیز باید همه جانبه باشد:

۱
·      آنالیز نباید فقط جنبه ای از پدیده ای را در نظر گیرد، بلکه باید همه جوانب و جنبه های آن را مورد توجه قرار دهد.

۲
·      به قول لنین، به عنوان مثال، مارکس در اثر خود تحت عنوان «سرمایه» کالا را بمثابه یک رابطه اجتماعی مورد آنالیز قرار می دهد و برای این کار هم آنالیز استنتاجی، هم آنالیز استقرائی، هم آنالیز منطقی و هم آنالیز تاریخی را به خدمت می گیرد.
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۱۹)

·      (برای درک بهتر منظور لنین مراجعه کنید به دیالک تیک منطقی ـ تاریخی، استنتاج، استقراء در تارنمای دایرة المعارف روشنگری)

۳
·      اشاره لنین هم مبنی بر اینکه مارکسیسم برای اثبات حقانیت هر راه حل، هم آنالیز دقیق واقعیت اقتصادی، هم آنالیز دقیق اوضاع و احوال سیاسی و هم آنالیز دقیق اهمیت سیاسی خود این راه حل را می طلبد، حاوی این شرط است.
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۲۳، ص ۵۹)

·      (لنین در اینجا دیالک تیک سیاست و اقتصاد، دیالک تیک شرایط اوبژکتیو و شرایط سوبژکتیو را در نظر دارد. مترجم)

شرط دوم
وحدت آنالیز و سنتز

·      لنین شرط دوم برای آنالیز همجانبه را وحدت آنالیز و سنتز می نامد و آن را بمثابه عنصر دیالک تیک ارزیابی می کند.
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۲۱۲)

شرط سوم
امتحان نتایج حاصل از آنالیز در کردوکار عملی
(به محک پراتیک زدن تئوری)

·      لنین امتحان نتایج حاصل از آنالیز در کردوکار عملی را به عنوان صفت ممیزه آنالیز مارکسی کالا به شرح زیر عمده می کند:
·      «امتحان نتایج حاصل از آنالیز در پرتو حقایق امور، در کوره پراتیک... اینجا (در اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه») در هر گام آنالیز» انجام می گیرد.
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۱۹)

شالوده عینی برای آنالیز

۱
·      شالوده عینی برای کردوکار آنالیتیکی انسان ها به شرح زیر است:

الف
·      تنوع فرم های حرکتی و فرم های ساختاری ماده وحدتمند

ب
·      وجود منفرد در عام

پ
·      وجود تفاوت در هویت.

۲
·      وحدت دیالک تیکی منفرد و عام، تنوع و وحدت، تفاوت و هویت شالوده عینی برای وحدت آنالیز و سنتز را تشکیل می دهند.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، دیالک تیک وحدت و تنوع، دیالک تیک هویت و تفاوت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳
·      همانطور که منفرد و عام مجزا و منفصل از یکدیگر وجود ندارند، به همان سان نیز آنالیز و سنتز، پیوند ناگسستنی با هم دارند.

الف
·      ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به سنتز (ترکیب) به انعکاس منفرد در عام می پردازد.

ب
·      ضمیر انسانی در روند شناخت با توسل به آنالیز به انعکاس عام در منفرد نایل می آید.

۴
·      از این رو تفکر به نظر کلاسیک های مارکسیسم شرح زیر است:

الف
·      تفکر اولا «تجزیه چیزهای ضمیر بشری به عناصر متشکله شان (آنالیز) است.

ب
·      تفکر ثانیا پیوند دادن عناصر متعلق به هم و تشکیل یک کل واحد (سنتز) است.

پ
·      بدون آنالیز هرگز نمی تواند سنتزی وجود داشته باشد.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۹)

۵
·      سرمشق نمونه وار برای کاربست متد آنالیتیکی و متد سنته تیکی را می توان در اثر مارکس تحت عنوان «سرمایه» یافت.

۶
·      به قول لنین، «مارکس در اثر خود تحت عنوان «سرمایه»، در وهله اول به آنالیز ساده ترین، معمولی ترین، اساسی ترین، توده گیرترین، روزمره ترین رابطه جامعه (کالائی) بورژوائی، یعنی مبادله کالا می پردازد که میلیاردها بار مورد مشاهده قرار می گیرد.
·      مارکس در این ساده ترین پدیده (در این سلول جامعه بورژوائی) کلیه تضادهای (نطفه های همه تضادهای) جامعه مدرن را کشف می کند و سپس توسعه  این تضادها (هم رشد و هم حرکت این تضادها) و این جامعه را در مجموعه اجزای منفرد آن از آغاز تا پایان به ما نشان می دهد.»
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۴۰)

·      مراجعه کنید به سنتز (ترکیب)، جزء، کل در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر