۱۳۹۷ آبان ۲, چهارشنبه

متد جعبه سیاه (بلک بوکس) (۳) (بخش آخر)

 
 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
 
۲۵
·    آنچه ما در مثال ساده توضیح دادیم، در باره تحلیل جعبه سیاه بطور کلی صدق می کند:

الف
·    مجموعه معین موجود و یا مکسوب از روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» ایجاب می کند که همواره فقط چنان فرضیه هائی در باره ساختار جعبه سیاه وضع شوند که با بزرگتر شدن مجموعه روابط مربوطه بتوانند رد شوند و یا باید جای خود را به فرضیه های دیگر دهند.

ب
·    به زبان فلسفی چنین گذاری از فرضیه ای راجع به ساختار یک سیستم به ساختار دیگر آن بر مبنای روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» مکسوب جدید  به معنی صعود از حقیقت نسبی مرحله نازلتر به حقیقت نسبی مرحله عالی تر خواهد بود.

پ
·    این صعود پیاپی از حقایق نسبی مرحله نازلتر به حقایق نسبی مرحله عالی تر که که حقایق نسبی مراحل نازل در حقایق نسبی مراحل عالی تر بمثابه گشتاوری حفظ می شوند، مشخصه کلیت شناخت ما در باره طبیعت و جامعه است.

۲۶
·    در رابطه با تحلیل سیستم های بغرنج، این نظریه ماتریالیسم دیالک تیکی توسط متد سیبرنتیکی تحلیل جعبه سیاه  نه تنها بطرز درخشانی مورد تأیید ، بلکه همزمان عمدتا مورد تدقیق قرار می گیرد.

۲۷
·    متد جعبه سیاه ماهیتا توسط سیبرنتیک بمثابه روش معرفتی جدید وارد صحنه نشده است.

۲۸
·    علوم منفرد به نحوه و نوع متنوعی با جعبه سیاه سروکار دارند و تحلیل جعبه سیاه را مورد استفاده قرار می دهند.

۲۹
·    خدمت بزرگ سیبرنتیک در این است که به تشکیل منظم متد جعبه سیاه نایل آمده که این متد ضمنا شالوده مته متیکی (ریاضی) کسب کرده است.

۳۰
·    متد جعبه سیاه نه فقط به سیستم های مادی مشخص، بلکه علاوه بر آن به سیستم های مجرد منطقی و یا ریاضی نسبت داده می شود.

۳۱
·    مثلا اگر عمل ریاضی بغرنج بمثابه اوپراتور (عمل کننده) در نظر گرفته شود و اگر روابط میان این گونه اوپراتورها مورد بررسی قرار گیرند (این امر در محاسبه اوپراتورها صورت می گیرد)، آنگاه جزئیات عمل (اوپراسیون)، که استفاده از اوپراتورها را امکان پذیر می سازند، می توانند در اوضاع و احوال معینی مورد صرفنظر قرار گیرند.

۳۲
·    ساختار درونی عمل (اپراسیون) ریاضی خصلت جعبه سیاه دارد.

۳۳
·    تأملاتی از این نوع در حین طرح برنامه ماشین های محاسبه الکترونیکی نقش بازی می کنند.

۳۴
·    در ماشین های به اصطلاح محاسبه قیاسی، به عنوان مثال، واحدهای فونکسیونی معینی مطرح می شوند که به انجام عملیات مشتق گیری، انتگرال، محاسبه توان و غیره می پردازند و به طرز کاملی به مثابه عناصر، عرض اندام می کنند.

۳۵
·    برنامه لازم برای حل مسائل بغرنج ریاضی بوسیله ماشین محاسبه قیاسی چنان تنظیم می شود که واحدهای فونکسیونی مربوطه (جعبه سیاه) در مطابقت با شرایط مسئله با هم آغاز به کار می کنند، البته در یک سیستم بغرنج.

۳۶
·    متد جعبه سیاه باید امروز به این دلیل و به دلایل دیگر بمثابه بخش مهم متدئولوژی عمومی علوم مورد توجه قرار گیرد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر