۱۳۹۷ آبان ۱, سه‌شنبه

متد جعبه سیاه (بلک بوکس) (۲)


 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین

۱۲
·      استفاده از متد جعبه سیاه به شرح زیر صورت می گیرد:

الف
·      در گام اول تغییر ارزش های اولیه (ای ۱ ، ای ۲ ....) مورد مشاهده قرار می گیرند، یعنی متد آزمون و خطای تصادفی آنها و یا تغییرات قانونمند آنها درج می شود.
·      سپس ارزش های واپسین (او ۱، او ۲ ....) و روابط موجود میان ارزش های اولیه و واپسین تعیین می شوند.
·      روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» تابلوبندی می شوند و یا بمثابه توابع ریاضی توصیف می شوند. 

ب
·      قاعدتا و بر این مبنا با بکمک گرفتن تجارب عملی که تحت روابط یکسانی قبلا حاصل آمده اند، می توان فرضیه هائی در باره ساختار درونی جعبه سیاه وضع کرد.

۱۳
·      در خیلی از موارد، استفاده از متد جعبه سیاه تنها به انجام گام الف اکتفا می کند.

۱۴
·      علت این امر، این است که به دلیلی تعیین روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» برای طرح مستدل فرضیه کافی راجع به ساختار درونی سیستم امکان پذیر نیست و یا هنوز امکان پذیر نیست.
۱۵
·      اغلب برای بررسی و یا تسلط عملی بر شیوه فونکسیونی برخی از سیستم ها، در نظر گرفتن روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» کفایت می کند. 

۱۶
·      شناخت تعداد معدودی از روابط «این پوت» ـ «آوت پوت»  می تواند برای  تسلط بر سیستم های آتی بغرنج از لحاظ پارامترهای معینی کافی باشد.

۱۷
·      مثال ساده، ولی از لحاظ تاریخی مهم عبارت است از اهلی کردن حیوانات وحشی و مورد استفاده قرار دادن نیروی جسمی آنها بمثابه جانشینی بر نیروی انسانی برای انجام کارهای معین.

۱۸
·      با تعداد معدودی از سیگنال های (اغلب صوتی) واداشتن جانوران اهلی شده به انجام کارهای مفید معینی امکان پذیر می شود.
·      بدون این که جعبه سیاه بغرنج عصبی (نویرونی) شناخته شود که شالوده لازم برای واکنش های عصبی (بازتاب های) مشروط است.   

۱۹
·      امروزه عملا اوضاع و احوال همانندی در رابطه با سیستم های مصنوعی (فنی) وجود دارد.

۲۰
·      جوامع فنی (تکنیکی) مدرن هرچه بیشتر خصلت سیستم های بسیار بغرنج به خود می گیرند (مثلا ماشین های محاسبه گر الکترونیکی، هواپیماها، موشک ها، مراکز هدایت متنوع و غیره) که انسان به سبب محدودیت توانائی جسمی و روانی خود، تنها زمانی می تواند تحت سلطه شان قرار دهد که تعداد پارامترهایی که مورد مشاهده، تغییر و هدایت قرار می گیرند، از حد معینی فراتر نرود.

۲۱
·      کلیه پارامترهای سیستمی باید بطور اتوماتیک (خودکار) هدایت شوند.

۲۲
·      آنها اگرچه باید به نحوی از انحا تحت نظر انسان باشند، ولی می توانند برای او نا شناخته بمانند.

۲۳
·      برخی از دانشمندان وقتی از متد جعبه سیاه صحبت می کنند که گام (ب) نیز برداشته شود و تحلیل واقعی جعبه سیاه صورت گیرد.

۲۴
·      این جریان را می توان در شمای ساده ای چنین توصیف کرد:

الف
·      فرض می کنیم که جعبه سیاه (ب) فقط حاوی یک «این پوت»  و یک «آوت پوت» است.

ب
·      اندازه «این پوت» تنها در فاصله میان (ایکس ۱ و ایکس ۲) تغییر می یابد و اندازه «آوت پوت» در فاصله (ایگرگ ۱ و ایگرگ ۲) نوسان دارد.

پ
·      روابط «این پوت» ـ «آوت پوت» حاصله را می توان به شکل ایگرگ مساوی است با اف ۱ از ایکس نشان داد.  

ت
·      این تابع در مثال یاد شده از بیان تجزیه ـ تحلیلی خطی حکایت می کند.

ث
·      در حالت مشخصی،  مقادیر متغیر می توانند پارامتری باشند که مثلا نشاندهنده تغییرات فیزیکی و یا روندهای  واقعی ـ عینی دیگر است (مثلا مقادیر جاری، قوه جریان، جریانات سیگنالی).

ج
·      در مطابقت با قانونمندی هایی که در عرصه تجربه و علم مربوطه صدق می کنند و هنگام انجام بررسی، معلوم و شناخته شده اند (مثلا قانونمندی های فیزیکی، بیولوژیکی، اجتماعی و غیره) امکان آن می تواند فراهم آید که رابطه فونکسیونی ایگرگ مساوی است با اف ۱ از ایکس بوسیله شیوه فونکسیونی (توابع) «زیرسیستم» های (ب پریم ۱) و (ب پریم ۲) از سیستم (ب) توضیح داده شود.    

ح
·      آنگاه ما به کسب فرضیه راجع به ساختار جعبه سیاه نایل می آییم.

خ
·      آن می تواند در مطابقت با حالات مفروض تنها برای (ایکس ۱) مساوی است با (ایکس ۲) مجموعه «این پوت» تضمین شده تصور شود.

د
·      مثلا این فرضیه می تواند باطل از آب در آید، به محض این که حد و مرز مربوطه عدول شود و یا حد و مرز دیگری انتخاب شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر