۱۳۹۷ مهر ۲۸, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۰)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

۱
 جهان متفق بر الهیتش 
فرومانده از کنه ماهیتش

معنی تحت اللفظی:
سکنه جهان
همه بدون استثناء
به خدایی خدا باور دارند،
بی انکه بتوانند به دات او پی ببرند.

سؤال

سعدی در این بیت شعر  
وارد عرصه ت  ش (معرفت) می شود.

جواب

سعدی در این بیت شعر  
وارد عرصه تئوری شناخت (معرفت) می شود.

سؤال

الف (موضوع) شناخت
م  خدا ست.

جواب

اوبژکت (موضوع) شناخت
ماهیت خدا ست.

 سؤال

س  شناخت (شناسنده، عارف)
ج
(بشریت)
است.

جواب

سوبژکت شناخت (شناسنده، عارف)
جهان
(بشریت)
است.

سؤال

می توان گفت که سعدی
  در این بیت شعر
از
سویی
 دیالک تیک الف شناخت ـ س  شناخت را به شکل دیالک تیک خدا و بشریت بسط و تعمیم می دهد  
  و
خدا را به عنوان موضوع شناخت (اوبژکت) و بشریت را به عنوان سوبژکت شناخت در نظر می گیرد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک نمود و بود (دیالک تیک پ  و م ) خدا
را
به شکل دیالک تیک ظاهر و کنه ماهیت خدا بسط و تعمیم می دهد.

جواب

می توان گفت که سعدی
  در این بیت شعر
از
سویی
 دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت را به شکل دیالک تیک خدا و بشریت بسط و تعمیم می دهد  
  و
خدا را به عنوان موضوع شناخت (اوبژکت) و بشریت را به عنوان سوبژکت شناخت در نظر می گیرد
و
از
سوی دیگر،
دیالک تیک نمود و بود (دیالک تیک پدیده و ماهیت) خدا
را
به شکل دیالک تیک ظاهر و کنه ماهیت خدا بسط و تعمیم می دهد.

به نظر سعدی
بشریت تردیدی در وجود خدا ندارد.

اما
همین بشریت مطمئن
قادر به کشف کنه ماهیت خدا نیست.

آنچه دیالک تیسین غول آسای قرون وسطی در نمی یابد، چند و چون روند شناخت است.

سؤال

س ش
تنها و تنها در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
 قادر به شناخت اوبژکت است و لاغیر.
با فرو رفتن در خویشتن خویش،
نمی توان چیزی را شناخت.

جواب

سوبژکت شناخت،
تنها و تنها در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
 قادر به شناخت اوبژکت است و لاغیر.
با فرو رفتن در خویشتن خویش،
نمی توان چیزی را شناخت.

سؤال

سوبژکت شناخت
برای شناخت اوبژکت (خدا)
باید
از عرصه ن (ظاهر، پدیده) اوبژکت راه بیفتد.

جواب

سوبژکت شناخت
برای شناخت اوبژکت (خدا)
باید
از عرصه ن (ظاهر، پدیده) اوبژکت راه بیفتد.

سؤال

شناخت هر چیز از ن  (ظاهر، پدیده) مرئی و ملموس آن چیز آغاز می شود.

جواب

شناخت هر چیز از نمود (ظاهر، پدیده) مرئی و ملموس آن چیز آغاز می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر