۱۳۹۷ مهر ۲۷, جمعه

متد تجزیه ـ تحلیلی (آنالیتیکی) (۴)

 
تجزیه و تحلیل) 
 (آنالیز)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
 
 
VII


گئورگ ویلهلم فریدریش هگل
(۱۷۷۰ ـ ۱۸۳۱)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی


 ۱
·      پیوند دیالک تیکی میان آنالیز و سنتز برای اولین بار توسط هگل مطرح می شود.

۲
·      هگل آنالیز و سنتز را در وحدت تضادمند شان، به مثابه دو متد برای کشف حقیقت می داند.

۳
·      به نظر هگل، امپیریسم (مکتب اصالت تجربه) با تقلیل شیئ (موضوع) واحد به تعین های مجزا از هم، آنالیز را مطلق می کند.

۴
·      متد آنالیتیکی، متدی  است که «مشخص موجود را تجزیه می کند.
·       تفاوت های آن را منفرد می سازد و به آنها فرم عامیت انتزاعی اعطا می کند و یا مشخص را بمثابه اصل حفظ می کند و با صرفنظر از خواص غیرماهوی ظاهری، به عمده کردن عام مشخصی، نوعیتی  و یا قوه و قانونی مبادرت می ورزد.»
·      (هگل، «دایرة المعارف»،  پاراگراف ۲۲۷)

۵
·      سنتز (ترکیب) را نباید بمثابه جمع ساده نتایج حاصل از آنالیز (تجزیه) تلقی کرد.
·      سنتز باید با حرکت از عام به سوی شناخت منفرد در ضرورت و عامیتش نایل آید.
·      سنتز به مثابه وحدت تز و آنتی تز و به مثابه نفی دیالک تیکی تز و آنتی تز، به معنی مرحله عالی تر دانستن (دانش) خواهد بود.

VIII
نئوپوزیتیویسم

·      نئوپوزیتیویسم به مطلق کردن ایدئالیستی ـ ذهنی کردوکار آنالیتیکی می پردازد.

۱
·      نئوپوزیتیویسم تنها فرم مجاز (مشروع) آنالیز را آنالیز منطقی ـ سمانتیکی قوانین علمی می داند.

۲
·      از نقطه نظر نئوپوزیتیویسم، فلسفه تئوری علمی ئی با موضوع پژوهشی خاص خود نیست.

۳
·      فلسفه تنها در کردوکاری تحت این عنوان خلاصه می شود. 

۴
·      اگرچه پوزیتیویسم در دهه های اخیر، خدمت ارزنده ای به تکوین آنالیز منطقی ادا کرده، ولی باید دعاوی زیر برخی از نمایندگان آن را رد کرد:

الف
·      اولا این ادعای آنان را که گویا کلیه مسائل فلسفی از طریق آنالیز منطقی قابل حل اند.

ب
·      ثانیا این ادعای آنان را که مسائلی که از طریق آنالیز منطقی قابل حل نباشند، مسئله واره اند.

۵
·      سلسله ای از مسائل اصلی تعیین کننده جهان بینی فلسفی، مثلا مسئله رابطه میان ماده و روح (وجود و شعور) و امثالهم را نمی توان تنها از طریق آنالیز منطقی توضیح داد و تعیین کرد.

  IX
آنالیز دیالک تیکی

۱
·      ماتریالیسم دیالک تیکی آماج آنالیز را تجزیه ساده هر کل به اجزای مجزا از هم آن نمی داند.

۲
·      این تصور با درک متافیزیکی از آنالیز مطابقت دارد.

۳
·      بنا بر درک دیالک تیکی، آنالیز باید  به اقدامات زیر مبادرت ورزد:

الف
·      آنالیز باید کل واحد (یگانه) را نه به اجزای دلبخواه، بلکه به اجزای متضاد تجزیه کند.

ب
·      آنالیز باید ماهیت این اجزا و تأثیر متقابل آنها را کشف کند.

ت
·      آنالیز باید با شناخت منفرد به شناخت عام راه یابد.  

X
تفاوت آنالیز و استنتاج

۱
·      آنالیز به لحاظ زیر با استنتاج تفاوت پیدا می کند:

الف
·      استنتاج ـ بر خلاف آنالیز ـ اگرچه با پدیده ها و فاکت های منفرد سروکار دارد و به تعمیم آنها می پردازد، ولی به شناخت ماهیت پدیده ها دست نمی یابد.

ب
·      از این رو آنالیز می تواند ـ برخلاف استنتاج ـ به مثابه شالوده پیش بینی های دقیق علمی مورد استفاده قرار گیرد.

ت
·      آنالیز هم در مرحله حسی شناخت و هم در مرحله عقلی شناخت حاوی اهمیت بزرگی است.

·      مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲
·      حیوانات نیز به آنالیز در فرم ساده قادرند.


۳
·      شالوده فیزیولوژیکی کردوکار حسی آنالیز را آنالیزاتورها (تحلیلگرها) تشکیل می دهند که به کمک آنها تحریکات بغرنج محیط زیست تجزیه می شوند و به شکل احساس های منفرد در آورده می شوند.

۴
·      مرکز کردوکار حسی آنالیتیکی در جانوران عالی تر و انسان، مغز بزرگ است.

XI
آنالیز منطقی

۱
·      آنالیز منطقی اما برعکس، با چیزهای فکری (عقلی) مثلا مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره سر و کار دارد. 

۲
·      آنالیز منطقی امکان آن را پدید می آورد که کلیه خواص و روابط غیرماهوی، تصادفی و خارجی اوبژکت ها که در مفاهیم، احکام و غیره انعکاس می یابند، مورد صرفنظر قرار گیرند و خواص و روابط ماهوی، داخلی و ضرور کشف شوند.

۳
·      از این رو ست که آنالیز منطقی پیش شرط ضرور برای روندهای انتزاع و تعمیم است.

·      مراجعه کنید به انتزاع (تجرید) و تعمیم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۴
·      آنالیز منطقی ـ به معنی محدود کلمه ـ فونکسیون های زیرین را به عهده دارد:

الف
·      بررسی منطقی ـ سمیوتیکی تشکیل، مصرف، پیوند و غیره مفاهیم را

ب
·      بررسی منطقی ـ سمیوتیکی ساختار هر تئوری علمی و غیره را.

۵
·      به کمک آنالیز منطقی می توان به مسائل فلسفی معینی نیز پاسخ قطعی داد.

۶
·      یکی از موارد خاص کاربرد آنالیز منطقی عبارت است از بررسی ساختار الکتریکی، الکترونیکی و غیره سیستم های اتصالی با وسایل کمکی منطق مدرن.

·      مراجعه کنید به جبر اتصالی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر