۱۳۹۷ تیر ۷, پنجشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۱۶)


 
پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

 ۳
تاریخ ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۱۷
·      مارکس و انگلس اندیشه های اصلی تئوری مارکسیستی، یعنی انقلاب و دولت را طرحریزی می کنند و برای اولین بار، اندیشه های بنیادی مارکسیسم را توسعه می دهند، مبنی بر اینکه طبقه کارگر در انقلاب سوسیالیستی باید قدرت سیاسی را تسخیر کند.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۳۴)

۱۸
·      در کتاب «ایدئولوژی آلمانی» تدوین جهان بینی نوین ـ عمدتا ـ به اتمام می رسد.

۱۹

·      مارکس در اثر خویش، تحت عنوان «فقر فلسفه» (۱۸۴۶ ـ ۱۸۴۷)، تئوری پرودون ـ سوسیالیست خرده بورژوائی ـ را به چالش می کشد و جهان بینی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را برای تحلیل شیوه تولید کاپیتالیستی به کار می بندد.

۲۰
·      مارکس و انگلس در اثر مشترک خویش، تحت عنوان «مانیفست حزب کمونیستی» (۱۸۴۸) که بمثابه برنامه انجمن کمونیست ها تدوین می شود، از نگرش های پخته و تکمیلی خویش نمودار فراگیری عرضه می کنند.
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۴، ص ۴۵۹)  

۲۱
·      به قول لنین، «در این اثر، جهان بینی نوین با وضوح تمام و با نیروی بیان نبوغ آمیزی بطور موجز تبیین گشته است:

الف
·      ماتریالیسم پیگیر که در برگیرنده حیات جامعه نیز است.

ب
·      دیالک تیک بمثابه فراگیرترین و عمیق ترین آموزش توسعه.

پ
·      تئوری مبارزه طبقاتی.

ت
·      نقش تاریخی ـ جهانی انقلابی پرولتاریا، به مثابه معمار جامعه کمونیستی نوین.»
·      (لنین «مجموعه آثار»، جلد ۲۱، ص ۳۶)

۲۲
·      مارکس و انگلس بنا بر تجارب انقلاب (۱۸۴۸ ـ ۱۸۴۹) در می یابند که طبقه کارگر در انقلاب سوسیالیستی باید دستگاه دولتی کهنه را در هم بشکند و دولت جدیدی را،  یعنی دیکتاتوری پرولتاریا را بر پا دارد.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۸، ص ۱۹۷)

۲۳
·      مارکس در جریان کار تحقیقی فشرده که بیش از ده سال طول می کشد، علم اقتصاد سیاسی را پدید می آورد و برای این کار، ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی را به مثابه مبنای جهان بینانه و متد دیالک تیکی را به مثابه مهمترین افزار کار به خدمت می گیرد.

۲۴
·      مارکس در آثار اقتصادی بزرگ خویش به توسعه هرچه بیشتر ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی همت می گمارد.

۲۵
·      او در پیشگفتاری بر اثر خویش تحت عنوان «نقد اقتصاد سیاسی» (۱۸۵۹) به جمعبندی نبوغ آمیزی از اندیشه های اصلی ماتریالیسم تاریخی می پردازد، ماهیت آن را و مهمترین قانونمندی های عام توسعه اجتماعی را فرمولبندی می کند.

۲۶
·      «کاپیتال» (جلد اول ۱۸۶۷، جلد دوم ۱۸۸۵، جلد سوم ۱۸۹۴) اثر اصلی مارکس نمودار استفاده مشخص از ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی و بویژه متد دیالک تیکی ـ ماتریالیستی برای بررسی فرماسیون اقتصادی جامعه سرمایه داری است.

۲۷
·      مارکس در کتاب «کاپیتال» مرتب به مسائل فلسفی گریز می زند و درک خود را از قوانین و مقوله های ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی توسعه می دهد.

۲۸
·      مارکس در این اثر، بطرز همه جانبه ای تئوری توسعه ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را، قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی را، آموزش تضاد را توضیح می دهد، به بررسی مقوله هائی از قبیل «ماهیت»، «نمود»، «قانون»، «فرم»، «محتوا» و غیره می پردازد و همزمان، آنها را برای پژوهش و توضیح اقتصاد سیاسی سرمایه داری به کار می برد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر