۱۳۹۷ خرداد ۱۹, شنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۴)


پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین


۲
ماتریالیسم تاریخی

۱
·      ماتریالیسم تاریخی مهمترین دستاورد فلسفه مارکسیستی است.

۲
·      ماتریالیسم تاریخی به استکمال (کمال یابی) ماتریالیسم فلسفی مارکسیستی منجر شده است.

۳
·      برای اینکه ماتریالیسم تاریخی، ماتریالیسم فلسفی مارکسیستی را در جامعه بشری و در توسعه تاریخی جامعه بشری  قاطعانه  و پیگیرانه به کار می بندد.

۴
·      ماتریالیسم تاریخی از روند زندگی واقعی انسان ها و از کردوکار عملی انسان ها که قبل از همه، بمثابه پراتیک روند تولید و بازتولید مادی و پراتیک مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی است، آغاز به حرکت می کند.

۵
·      به عبارت دیگر، ماتریالیسم تاریخی از کردوکار عملی ـ انتقادی و انقلابی انسان ها، از کردوکاری که انسان ها در آن مناسبات جامعه ای خود را و لذا خود را در می یابند و تغییر می دهند، تفسیری ماتریالیستی به عمل می آورد.

۶
·      ماتریالیسم تاریخی نیروهای محرکه تعیین کننده جامعه ای را در روند تاریخ کشف می کند که در نهایت از روند زندگی مادی خود جامعه نشئت می گیرند و به بررسی قوانین عام و بنیادی ساختار و توسعه جامعه بشری ـ بمثابه کل ـ می پردازد.

۷
·      فلسفه مارکسیستی ـ در وهله اول ـ  بر این مبنا ست که به جهان بینی اوپتیمیستی (مبتنی بر خوش بینی)  و انقلابی بدل می شود.
·      به فلسفه ای بدل می شود که مسائل جهان بینانه را در رابطه با جهان بمثابه کل مطرح می سازد.
·      به فلسفه ای بدل می شود که مسائل توسعه جامعه بشری، کردوکار زندگی عملی انسان تاریخا مشخص و روندهای جهانی انقلابی را که شاخص دوران معاصرند، با مسئله گزاری (طرح مسئله) فلسفی واحد پیوند می دهد و خود بمثابه ابزار فلسفی، بزرگترین تحول تاریخی ـ جهانی، یعنی انقلاب سوسیالیستی و ساختمان جامعه سوسیالیستی و نوین، بمثابه سلاح تئوریکی حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر در می آید.

·      (اوپتیمیسم به موضعگیری ئی اطلاق می شود که از حوادث آتی انتظاری مثبت دارد، از امید و خوش بینی لبریز است. مترجم)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر