۱۳۹۷ خرداد ۲۸, دوشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۹)


 
پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین

۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
 

ماتریالیسم تاریخی
و
جامعه ـ تئوری بورژوایی و فلسفه بورژوائی 

۱
·      جامعه ـ تئوری بورژوایی و فلسفه بورژوائی نخست طرحی را نمایندگی می کرد که به انکار کامل شناخت قوانین توسط علوم اجتماعی (بویژه در نئوکانتیانیسم) مبتنی بود.

۲
·       البته اگر طرح های مبتنی بر گمانورزی و عرفان را مورد صرفنظر قرار دهیم که برای معنامندی و آماجگرائی حوادث اجتماعی دنبال عامل خارجی می گشتند.

۳
·      طرح یاد شده بی ثمر از کار در آمد.

۴
·      آنگاه طرح های جدیدی سرهمبندی شد که بنا بر آنها، قوانین جامعه را فقط می توان به عنوان بازسازی های تیپولوژیکی ـ ایدئال و یا به عنوان فرضیه های نومولوژیکی (فکری) تلقی کرد.

۵
·      و یا به طرح هائی توسل جست که روندها و پیوندهای قانونمند را فقط در عرصه نیروهای مولده و به اصطلاح میکروساختارها به رسمیت می شناسند.

۶
·      شاخص فلسفه و جامعه ـ تئوری بورژوائی در عصر حاضر عبارت است از تلاش در جهت انکار قانونمندی های عینی در عرصه توسعه فرماسیون های اجتماعی و تعویض آنها و بویژه در عرصه گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی و یا دور زدن آنها.

۷
·      اینجا، چارچوب های معرفتی تنگی عیان می شوند که ایدئولوژی سرمایه داری برای علوم اجتماعی تعیین کرده است.

۸
·      مسائل فلسفی اصلی مربوط به قوانین جامعه تنها بر پایه ماتریالیسم تاریخی و به واسطه طبقه کارگر انقلابی می توانند حل شوند.
·      به واسطه طبقه ای که محدودیت های طبقاتی در زمینه شناخت ندارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر