۱۳۹۷ خرداد ۳۱, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۲)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه

۶۷
·     متدهای استعمالی پیش بینی را ماهیتا می توان به طرز زیر طبقه بندی کرد: 

الف
·     متدهای فردی و کلکتیو ارزیابی های متخصصین

ب
·     متدهای ارزیابی اسناد
·    (پاتنت ها، اسناد علمی و غیره)

پ
·     متدهای منطق صوری

ت
·     مدل سازی های سیبرنتیکی و مته متیکی

۶۸


·     بسط دادن  (اکستراپولاسیون) گرایشات که اغلب به مثابه متدهای مهم برای پیشگویی علمی محسوب می شوند، امکان پیش بینی روندهای مستمر را در عرصه های اصولا بسته و برای مدت نسبتا کوتاهی فراهم می آورند.

۶۹
·    این بسط دادن (اکستراپولاسیون) گرایشات اما به همین دلیل، در پیش بینی روندهای درازمدت جامعه، اغلب به انحرافات بزرگ از توسعه واقعی منجر می شوند.
·    برای اینکه در چارچوب های درازمدت پیش بینی، بویژه تحت تأثیر انقلاب علمی و فنی و با تشکیل فرماسیون اقتصادی سوسیالیسم، تحولات کیفی ماهوی در جامعه صورت می گیرند.

۷۰
·     تلاش های به عمل آمده برای مقابله با کاستی های بسط دادن (اکستراپولاسیون) گرایش در پیش بینی جامعه از طریق درک  گرایشات به هم پیوسته متعدد، اگرچه برای درک فراتر خصلت بغرنج روندهای توسعه جامعه کمکی محسوب می شوند، اما به نفی دیالک تیکی ماهوی محدودیت های این متدها نمی انجامند.

۷۱
·    پیش بینی های جامعه در سوسیالیسم به میزان زیادی در کردوکار پیش بینانه مشترک کسب می شوند.

۷۲
·    پیش شرط این نوع از پیش بینی های جامعه، شکوفایی رشد یابنده لیاقت ها و امکانات زحمتکشان نسبت به کار مشترک در پیش بینی است که به طرز افقی و عمودی تنظیم گشته است.

۷۳
·     شخصیت های شرکت کننده در پیش بینی جامعه باید طرز تفکر بغرنجی را رونق بخشند، دقت علمی را با طرفداری از سوسیالیسم پیوند دهند و در رابطه با پیشگویی و پیشبرد عملی تغییرات آتی شناخته شده، درجه عالی ئی از آمادگی به قبول مسئولیت و مخاطره (ریسک) در مقابل نحوه و نوع تفکر و عمل سنتی رایج از خود نشان دهند.

۷۴
·    پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه با توسعه دموکراسی سوسیالیستی پیوند گسست ناپذیر دارد و مخالف سرسخت گرایشات اشرافیت تخصصی (اکسپرتوکراسی) در کردوکار پیش بینی است.

۷۵
·    حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر، به مثابه حزب طبقه انقلابی رهبری کننده ی مجهز به تئوری علمی مارکسیسم ـ لنینیسم، مرکز رهبری پیش بینی جامعه در سوسیالیسم و سمت بخش ضرور است.  

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر