۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۶۲)




ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «انتقاد از عقل محض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر
دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک
(نقد عقل عملی)
استه تیک
(نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

 قسمت هفتم
ادامه

۱۳
·    در این نوشتجات کانت، نقد متافیزیک راسیونالیستی او به نقطه اوج خود می رسد:
·    «اگر هر آنچه را که کودکان مدارس بر زبان می رانند و توده مردم نقل می کنند و فلاسفه تبیین می دارند، روی هم تلنبار کنیم، حتی جزء ناچیزی از دانش ما تشکیل نخواهد شد.

۱۴
·    می توانم ادعا کنم که وقتی کسی با مسائل زیر سر و کله بزند، علیرغم ادعای همه چیز دانی، شرمنده خواهد شد:

الف
·    قبل از هر چیزی، چه چیزی واقعا وجود دارد؟

ب
·    به چه دلیل بعضی ها خیال می کنند که از آنچه که روح  نامیده می شود، کلی خبر دارند؟

۱۵
·    جفنگیات متدیکی مکاتب ممتاز متعالی اغلب چیزی جز توافقات برای طفره رفتن از حل مسائل ثقیل الحل به ترفند استفاده از معانی تغییر پذیر کلمات نیستند.
·    برای این طفره رفتن، ادعای زیر راحت ترین و چه بسا عاقلانه ترین راه به نظر نمی رسد:
·    «من نمی دانم.
·    به آسانی نمی توان گفت که به دانشگاه ها تعلق دارد.»

۱۶
·    «عقل های جهانی معینی اگر بتوان چنین نام داد، به آسانی از این مسائل طفره می روند.

۱۷
·    روح به موجودی اطلاق می شود که دارای عقل باشد.

۱۸
·    در این صورت دیدن ارواح را نمی توان کار خارق العاده ای (اعجازی) قلمداد کرد.

۱۹
·    برای اینکه هر کس که قادر به دیدن آدم ها باشد، قادر به دیدن موجودات خردمند هم خواهد بود.»
·    (همانجا، ص ۲۸۵)

۲۰

ایمانوئل شوه دنبورگ
(۱۶۸۸ ـ ۱۷۷۲)
تئوسوف (فقیه ـ فیلسوف) سوئدی
 
·    دلیل خارجی کانت برای تحریر اثرش تحت عنوان «رؤیاها»، تئوسوف (فقیه ـ فیلسوف) سوئدی به نام شو ه دنبورگ بود که کارهای خارق العاده (اعجاز) به او نسبت داده می شد.

۲۱
·    شوه دنبورگ طبیعت پژوه مشهوری بود.
·    در ایام پیری گفته می شد که غیبگو ست و با عالم ارواح در رابطه قرار دارد.

۲۲
·    کانت از کارهای اسپیریتیستی (روحگرایی)تئوسوف سوئدی شنیده بود و می خواست سر و ته قضیه را در آورد.
·    به همین دلیل تلاش داشت تا با او مکاتبه کند.
·    شوه دنبورگ اما به سؤالات کانت جواب نمی داد.
·    در عوض، توسط واسطه ای به اطلاع کانت می رساند که به سؤالت فلاسفه در اثر بعدی اش مفصلا جواب خواهد داد.

۲۳
·    کانت به اندازه ای به این مسئله کنجکاو شده بود که با تحمل هزینه کلان اثر شوه دنبورگ تحت عنوان «اسرار آسمان» را از لندن سفارش داد.
·    کانت پس از خواندن اثر تئوسوف سوئدی، دلخور شده بود.
·    کانت با شهامتی چشمگیر می نویسد:
·    «۸ کتاب دو جلدی مملو از جفنگ»

۲۴
·    کانت بعدا تصمیم می گیرد که در اثری، جفنگیات تئوسوف سوئدی را به چالش کشد:
·    «او (منظور کانت خودش است) با فروتنی معینی می فهمد که از فرط ساده لوحی در صدد کشف حقیقت حکایاتی برآمده است.
·    بعد چیزهایی را در جاهای یافته است که نباید باشند.
·    یعنی عملا چیزی نیافته است.
·    این فی نفسه دلیل کافی برای  نگارش کتابی است.
·    علاوه بر این، مؤلف فروتن (منظور کانت خودش است)  بارها و بارها از دوستان آشنا و نا آشنا کتبی به زور دریافت کرده است.
·    ضمنا کتاب بزرگی هم خریده و بدتر از خریدن، خوانده است.
·    این زحمت خواندن حداقل نمی بایستی هدر رود.
·    اثر حاضر نتیجه این مصائب است.
·    این اثر باید خواننده را در رابطه با ساخت و بافت مسئله  روشن سازد که او ممتازترین و متعالی ترین دعاوی را نمی فهمد، در حالیکه دیگران بدان باور نمی کنند و بقیه آن را مورد تمسخر قرار می دهند.»
·    (همانجا،ص۲۸۴)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر