۱۳۹۷ خرداد ۲۶, شنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۷)


پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین


۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۵
·      مدل جامعه ای ماتریالیسم تاریخی، عرصه ای از واقعیت حیات اجتماعی را آشکار می سازد و دقیقا تعریف می کند که بر امور بیولوژیکی، پسیکولوژیکی و دیگر امور طبیعی حیات انسانی و محیط زیست او مبتنی است.
·      مدل جامعه ای ماتریالیسم تاریخی، اما ـ اصولا ـ از آن فراتر می رود.

۶
·      عرصه ای از واقعیت که با کردوکار عملی انسان های ماهیتا شعورمند و اراده مند پدید می آید و توسعه می یابد.
·      اما ـ علیرغم آن ـ یک واقعیت عینی است.
·      یک عرصه واقعیت مادی به معنای مسئله اساسی فلسفه است.
·      عرصه ای از واقعیت که پیوندهای ساختاری عام آن و دینامیسم آن کشف شده اند.

۷
·      این برای علوم اجتماعی و همچنین برای پراتیک مبتنی بر علم از اهمیت بنیادی برخوردار است.

۸
·      زیرا علوم اجتماعی و پراتیک مبتنی بر علم، واقعیت عینی حتی الامکان دقیق تعریف شده را و یا عرصه واقعیت دقیقا تعریف شده ای را پیش شرط قرار می دهند، که مستقل از تصورات،  نظرات و غیره سوبژکتیو وجود دارد.

۹
·      ماتریالیسم تاریخی در اینجا معضلات تئوریکی ئی را از میان برمی دارد که از این حقیقت امر ناشی می شوند که ما در حیات اجتماعی با پدیده ها و پیوندهائی سر و کار داریم که در اثر عمل انسانی تحقق می یابند و لذا مستقل از انسان ها و مستقل از شعور آنها وجود دارند.

۱۰
·      همه تئوری های اجتماعی که بطور ماتریالیستی ـ تاریخی (بر اساس ماتریالیسم تاریخی) پیریزی نشده بودند و نشده اند، به دلیل همین معضلات، ناکام مانده اند و ناکام می مانند.

۱۱
·      تعریف فلسفی دقیق واقعیت اجتماعی عینی به واسطه ماتریالیسم تاریخی به مفهوم کاملا جدیدی از جامعه راه باز می کند.

۱۲
·      این مفهوم، حسابش را هم از بازسازی های ایدئالیستی و گمانورزی های اوتوپیکی جدا می کند و هم از سوبژکتیویسم ایدئالیستی در تعریف جامعه.

۱۳
·      این مفهوم بطور کامل در جهت روند اجتماعی واقعا پیش رونده، مستقل از گمانورزی ها و بازسازی ها و سوبژکتیویسم ها سمتگیری می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر