۱۳۹۷ خرداد ۱۷, پنجشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۴۲)

 
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین

فصل چهارم

مقابله
با
طبقه کارگر چین
و
 ساختمان بنیان های سوسیالیسم در چین
با
«استراتژی محاصره» مائوئیستی

۱۵
·    حتی در این زمان، معلوم شد که رابطه مائوئیست ها با طبقه کارگر چین اصولا و اصلا در مطابقت با رابطه آنها با طبقه کارگر بین المللی است.

۱۶
·    در همان زمان رابطه ای مستقیم میان ارزیابی اجتماعی منفی از طبقه کارگر شهرها توسط مائوئیست ها و سمتگیری مائوئیستی در جهت ایزوله کردن جنبش کمونیستی چین از جنبش کارگری ـ کمونیستی بین المللی وجود داشت.   

۱۷
·    مائوئیست ها با تشدید روندهای فوق الذکر بنیان لازم را برای وارد آوردن ضربات سنگین بر قوه مبارزاتی حزب کمونیست چین فراهم آوردند. 

۱۸

وانگ مینگ
(چن شائویو)
(۱۹۰۴ ـ ۱۹۷۴)
از رهبران آغازین حزب کمونیست چین
مغز متفکر گروه ۲۸ نفره بلشویکی معروف
منتقد سرسخت مائوتسه تونگ

·    لشگرکشی صحنه سازی شده در سال های ۱۹۴۱ ـ ۱۹۴۲ تحت عنوان «تنظیم سبک کار» شروع شد که در جریان آن، نمایندگان قوای انترناسیونالیستی برجسته از قبیل وانگ مینگ که به طرز خستگی ناپذیری در راه توسعه حزب مارکسیستی ـ لنینیستی رزمنده و در راه استحکام پیوند با جنبش کمونیستی جهانی، بویژه با اتحاد جماهیر شوروی مبارزه می کردند، از کار انداخته شدند.  

۱۹
·    مائوتسه تونگ در مطابقت با نظریه خویش راجع به شهر و طبقه کارگر به مثابه چیزهای منفی و بیگانه، جامعه چین را در سال ۱۹۴۹ (سال تأسیس جمهوری خلق چین)، به دو طبقه «ما» و «آنها» تقسیم بندی کرد:

الف
·    منظور مائوتسه تونگ از «ما» عبارت بودند از دهقانان، ارتش و حزب 

ب
·    منظور مائوتسه تونگ از «آنها» عبارت بودند از طبقه کارگر، روشنفکران، جمعیت شهرنشین به طور کلی 

۲۰
·    مائوتسه تونگ بر آن بود که «ما» باید رهبری جهان را بیاموزیم.
·     (و. گ. گیلبراس، «مسائل مربوط به توسعه طبقه کارگر در جمهوری خلق چین» در «طبقات و روابط طبقاتی در جمهوری خلق چین»،  ص ۹۹)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر