۱۳۹۷ تیر ۸, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۵۵)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

قانون
ادامه

ب

۱
·    ثانیا خصلت تضادمندی درونی قوانین (داشتن تضادهای درونی) سبب می شود که قوانین به مثابه گرایشات، پیشبرد کسب کنند (خود را تحمیل کنند. مترجم)

۲
·    آن سان که دیالک تیک بغرنجی میان سمت و سوی روشن (اجتناب ناپذیر) توسعه و امکان راه حل های الترناتیو (بدیلی) مختلف برای جامه عمل پوشاندن به این سمت و سوی توسعه تشکیل می شود. 

۳
·    مثلا گذار از کاپیتالیسم (سرمایه داری) به سوسیالیسم در مقیاس جهانی، قانون سوسیولوژیکی ـ تاریخی (قانون مبتنی بر جامعه شناسی تاریخ و یا جامعه) عام در دوران ما ست که تعیین کننده روشن و واضح و بی چون و چرای کل توسعه است. 

۴
·    اما در عین حال، این قانون عام در کشورهای منفرد به صور متفاوت جامه عمل می پوشد (رئالیزه می شود، واقعیت می یابد.)
·    یعنی انقلاب سوسیالیستی در کشورهای منفرد با حدت و شدت و سرعت متفاوت و در فرم های متفاوت صورت می گیرد و ساختمان جامعه سوسیالیستی بسته به روابط مشخص موجود قوای طبقاتی، احزاب سیاسی، خودویژگی های ملی و شرایط بین المللی در فرم های مختلف، در الترناتیو های مختلف انجام می یابد که به نوبه خود تأثیر معینی بر توسعه کم و بیش سریع جامعه سوسیالیستی می گذارند.

۵
·    برای جامعه شناسی در این رابطه، بویژه بررسی قوانینی حایز اهمیت است که خصلت آماری (استاتیستیکی) دارند.

·    مراجعه کنید به استاتیستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۶
·    در این قوانین، قانونمندی در میدان  امکان آماری معین موجود جامه عمل می پوشد (واقعیت می یابد.)

·    مراجعه کنید به قانونمندی، امکان، واقعیت، دیالک تیک امکان و واقعیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۷
·    به همین دلیل می توان این مسئله را از طریق برجسته سازی نمونه وار مثلا همه پرسی و با قانون ارقام بزرگ و غیره و ضمنا با متدهای کمی سازی مورد پژوهش قرار داد و در آنها توزیع آماری گرایشات توسعه مختلف و متضاد (ترند ها، مدها)  را در جامه عمل پوشی قوانین مربوطه نهایتا به مثابه گشتاوری از خط قانونمند اصلی توسعه جامعه درک کرد و توضیح داد.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر