۱۳۹۷ خرداد ۲۳, چهارشنبه

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی (۶)


پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر

برگردان
شین میم شین


۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۱۰
·      مارکس و انگلس به این کشف نایل می آیند که نیروی اجتماعی ئی که می تواند و باید گذار به فرماسیون اجتماعی سوسیالیستی را جامه عمل بپوشاند، طبقه کارگر است.

۱۱
·      طبقه کارگری که باید بوسیله حزب رزمنده مارکسیستی رهبری شود و با کلیه نیروهای دموکراتیک و طبقات زحمتکش متحد گردد.

۱۲
·      این کشف مهم مارکس و انگلس را کل تاریخ ما بعد، بویژه تاریخ بعد از انقلاب سوسیالیستی اکتبر ـ بی کم و کاست ـ مورد تأیید و تصدیق قرار داده است.

۱۳
·      این مدل تئوریکی بنیادی ماتریالیسم تاریخی نه فقط پایه علمی و انقلابی جهان بینی فلسفی مارکسیسم را تشکیل می دهد، بلکه علاوه بر آن، خطوط اساسی تئوری و متدئولوژی عام، فلسفی ـ تاریخی و فلسفی ـ سوسیولوژیکی مارکسیسم ـ لنینیسم را عرضه می کند که برای تئوری و متدیک کلیه علوم اجتماعی از اهمیت بنیادی برخوردارند.

·      (متدیک هر علم عبارت است از سیستم متدها که آن علم مورد استفاده قرار می دهد. مترجم)

الف
اهمیت ماتریالیسم تاریخی
برای تئوری و متدیک علوم اجتماعی

·      این اهمیت را می توان در نکات زیر خلاصه کرد:

۱
·      ماتریالیسم تاریخی، اولا تئوری علمی ـ ماتریالیستی ئی از جامعه را و توسعه آن ـ بمثابه کل ـ را بنیانگزاری می کند، که مبتنی بر بر گمانورزی های انتزاعی، ارزیابی های سوبژکتیو و غیره نیست.
·      بلکه مبتنی بر پیش شرط ها و شرایط واقعی طبیعی و اجتماعی حیات انسانی بطور علمی قابل درک و بویژه مبتنی بر اهمیت روند تولید و بازتولید اجتماعی مادی و توسعه آن است.

۲
·      ماتریالیسم تاریخی، ثانیا امکان آن را پدید می آورد که پدیده های جامعه ای مختلف در پیوندهای جامعه ای و تاریخی، مستقل از تصورات سوبژکتیو و امیال انسانی و بر مبنای قانونمندی های عینی در نظر گرفته شوند که در عرصه پژوهش علوم اجتماعی نیز اصل بنیادی علمیت است.

۳
·      ماتریالیسم تاریخی، ثالثا بر اهمیت جامعه ای کردوکار عملی ـ انتقادی و انقلابی انسانی تأکید می ورزد.

۴
·      ماتریالیسم تاریخی هر کار مربوط به علوم اجتماعی را در جهت شرکت فعال در تحول تاریخی و جامعه ای سوق می دهد، تحول تاریخی و جامعه ای به معنای مبارزه طبقاتی طبقه کارگر، به معنای تحول سوسیالیستی و کمونیستی جامعه.
·      و یا در جهت تدوین مبانی علمی ئی سوق می دهد که در خدمت اهداف یاد شده باشند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر