۱۳۹۴ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (77)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٥٦)  
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى ‏رسد،
مى ‏گويند:
«ما از آن خدائيم  و به سوى او باز مى‏گرديم!»  

·        این آیه را فقط در پیوند با آیه قبلی می توان درک کرد:  

قطعا همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى
و كاهش در مال ها و جان ها و ميوه‏ ها،
آزمايش مى ‏كنيم
 و بشارت ده به استقامت ‏كنندگان!  

1
آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى ‏رسد،
مى ‏گويند:
«ما از آن خدائيم  و به سوى او باز مى‏ گرديم!»  

·        مؤمنین مقاوم، پس از اصابت مصیبتی بر آنان، می گویند:
·        منشاء و مقصد ما خدا ست.

·        مؤمنین واقعا هم کماکان پس از مرگ هر عزیزی می گویند:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        اما منظور خدا و یا رسول خدا از این آیه چیست؟
·        مگر انسان ها از خدا نشئت گرفته اند؟
·        مگر خدا در گورهای گورستان است که انسان ها پس از مرگ به سویش بروند؟

2
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        انسان ـ حتی بنا بر آیات همین قرآن کریم و یا هر کس دیگر ـ منشاء مادی و خاکی دارد.
·        حضرت جبرئیل به فرمان خدا، کاهگل درست کرده و تندیس حوا و آدم را ساخته است.
·        تنها کاری که خدا کرده، در دهن آندو تندیس، فوت کرده است و بعد هارت و پورت سر داده است و به تعریف و تمجید و تجلیل از خویشتن خویش پرداخته است.

·        از این مسئله اما نمی توان به این نتیجه رسید که بشریت از خدا آمده است.

3
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        منظور خدا و یا رسول خدا این است که آدمیت آدم ها بسته به فوت خدا بوده است.
·        اگر خدا فوت نکرده بود، تندیس خاکی روحمند نمی گردید.
·        بنابرین، آدم ها آدمیت خود را مدیون فوت خدا هستند.
·        پس آدمیان منشاء الهی دارند.

·        اگر کسی افسانه آفرینش را با تکیه بر قوانین علوم تجربی و عقل اندیشنده رد کند، منشاء الهی ادعائی خدا و رسول خدا هم زیر علامت سؤال قرار می گیرد.

·        امروزه شاید خود اجامر مذهبی از واتیکان تا جماران هم به این جفنگ فن جبرئیل و فوت خدا باور نداشته باشند.

4
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        دلیل رجعت آدمیان به خدا این است که عزرائیل علیه السلام مأمور الهی است.
·        چیزی از جنس اجامر جماران است که تخصصش قبض روح آدمیان است.
·        منظور از روح، همان فوت الهی است که در دهان حوا و آدم وارد شده است.
·        عزرائیل به ترفند و فن و فوتی همان فوت را از آدمیان قبض می کند و به خدا پس می دهد.
·        به همین دلیل خدا و یا رسول خدا مدعی اند که آدمیان پس از قبض روح، تندیس تن شان به گور سپرده می شود، ولی روح اندام شان به خدا پس داده می شود.
·        بنابرین، آدمیان به خدا برمی گردند.

5
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        بنا بر این آیه، حیات بشری در داد و ستد فوتی و یا روحی خلاصه می شود.
·        نه پیدایش و رشد و زوالی
·        نه تغییرات کمی و تحولات کیفی ئی.
·        همیشه همانی همه چیز از جماد تا نبات، از جانور تا انسان
·        تا دلت بخواهد خرافه
·        حتی در دهه دوم قرن بیست ویکم

6
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

·        این آیه قرآن کریم، حاوی افیون است.
·        این آیه به مؤمنین تسکین روحی و روانی اعطا می کند.
·        این آیه قرآن کریم، تحمل مرگ عزیزان خویش را توجیه تئولوژیکی و تسهیل می کند.
·        این آیه حاوی چیزی از جنس مسکن و تریاک است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر