شین میم شین
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 47 ـ 48)
اگر بر کناری، به رفتن بکوش
و گر در میان، لبس دشمن بپوش
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 47 ـ 48)
اگر بر کناری، به رفتن بکوش
و گر در میان، لبس دشمن بپوش
• اگر دشمن در دیدرس نیست، به راه خود ادامه بده و اگر خود را در خطه دشمن یافتی، لباس دشمن بپوش، تا شناخته نشوی.
• سعدی در این حکم، رهنمود نظامی و رزمی می دهد.
• حیرت انگیز است، ولی واقعیت دارد.
• کسی که جز تحصیل علم کاری نکرده، بسان ژنرالی فنون نظامی و رزمی تدریس می کند، آنهم با چه دقتی!
• سعدی این اطلاعات ارزشمند را به احتمال قوی مدیون دوستان نظامی اش بوده است.
• او بسان سربازی کنجکاو به گنجینه اطلاعات نظامی آنها چنگ زده، ساعات متمادی به خاطرات تلخ و شیرین آنها گوش داده و بحث و تبادل نظر کرده است.
• در بوستان و گلستان بکرات به این مسئله برخورد می کنیم.
• سعدی ضمنا حلقه واسط میان دربار و سرداران نیز بوده است.
• او در این بیت، دیالک تیک وسیله و هدف را بسته به شرایط محیط زیست بسط و تعمیم می دهد:
• در مورد سربازی که دور از خطه دشمن است، دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک رفتن و از مهلکه جان بدر بردن بسط و تعمیم می دهد و برای سربازی که در خطه دشمن گیر کرده، به شکل دیالک تیک استتار (پوشیدن لباس دشمن) و حفظ خویش از گزند.
• سعدی اهل هارت و پورت و خودنمائی و ماجراجوئی نیست.
• او به دیالک تیک وسیله و هدف یقین دارد و در دیالک تیک وسیله و هدف نقش تعیین کننده و اصلی از آن هدف است.
• برای سعدی هدف مهمترین است و وسیله باید متناسب با آن انتخاب شود و راه و روش حرکت و البسه (وسیله)، نه فی نفسه و برای خود، بلکه برای نیل به هدف ارزش دارد.
سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 47 ـ 48)
چو دشمن شکستی بیفکن علم
که بازش نیاید جراحت به هم
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 47 ـ 48)
چو دشمن شکستی بیفکن علم
که بازش نیاید جراحت به هم
• اگر دشمن را شکست دادی، علم بانداز و از خونریزی پرهیز کن، تا خون بیهوده ریخته نشود.
• در قاموس سعدی در دیالک تیک جنگ و پیروزی، جنگ وسیله است و پیروزی، هدف.
• در دیالک تیک وسیله و هدف، نقش تعیین کننده از آن هدف است.
• از این رو ست که سعدی پس از شکست دشمن خواهان «پرچم افکندن» می شود، تا خون بیهوده ریخته نشود.
• هدف ظفر است، نه جنگ، نه خونریزی.
دوراندیشی و هومانیسم فئودالی سعدی در این بیت ستودنی است!
البته باید توجه داشت که استفاده از هر وسیله ای برای پیروزی مجاز نیست!
هدف وسیله را توجیه نمی کند!
البته باید توجه داشت که استفاده از هر وسیله ای برای پیروزی مجاز نیست!
هدف وسیله را توجیه نمی کند!
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر