۱۳۹۱ اردیبهشت ۶, چهارشنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (11)

تصویرسازی
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

• تصویرسازی واقعیت امری است که در عرصه های مختلف علوم منفرد و فلسفه از اهمیت بنیادی برخوردار است و موجب پیدایش تئوری های مختلف شده است.
• امروزه مفاهیم خاص تصویر در عرصه های مختلف علوم بنیان خود را بطور مستقیم یا غیرمستقیم در تئوری مجموعه ها دارند.

I
تصویرسازی از نقطه نظر تئوری مجموعه ها

• تصویرسازی ـ از نقطه نظر تئوری مجموعه ها ـ دستورالعملی است که به هر عنصر (x) متعلق به مجموعه (M) ـ بطور روشن ـ عنصر دیگری بنام (y) از مجموعه (M`) نسبت داده می شود.
• این نسبت دادن را تصویرسازی از (M) در (M`) می نامند.
• بنا بر این تعریف، توابع ریاضی را می توان برای مثال جزو تصویرسازی ها محسوب داشت.
• این مفهوم تصویرسازی اما خصلت بسیار عام دارد.

II
تصویرسازی از نقطه نظرهای مختلف

• تصویرسازی ها را می توان از نقطه نظرهای مختلف طبقه بندی کرد:
• اینجا باید تصویرسازی های بویژه مهم را یعنی طبقه تصویرسازی های صریح و بی ابهام را برجسته کرد.

• چنین تصویرسازی از (M) در (M`) به شرط های زیر مطرح می شود:


الف

• اولا برای هر عنصر از (M) یک و فقط یک عنصر از (M`) نسبت داده شده باشد.

ب

• ثانیا با هر عنصر از (M`) یک عنصر از (M) انطباق داشته باشد.

ت

• ثالثا با دو عنصر متفاوت از (M) همیشه دو عنصر متفاوت از (M`) انطباق داشته باشند.

• بنابرین مفهوم تصویر در تئوری شناخت را باید تابع مفهوم عام تصویر تلقی کرد.

1
شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی

• شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عبارت است از تصویرسازی از چیزها، خواص و غیره واقعیت عینی بر افکار، مفاهیم، احکام و غیره.
• یعنی سیستمی ازچیزها، روابط و غیره بر سیستمی از افکار، مفاهیم، احکام و غیره تصویرسازی می شوند.

2

• بلحاظ سیبرنتیکی کسب هر تصویر فکری از جهان مادی می تواند به معنی ساختن مدل درونی از جهان خارج تلقی شود.
• این مدل درونی به هیچ وجه مدل ایستائی نیست.

• بنابرین، در مقابل هم قرار دادن خشک تصویر و تصویر اولیه فقط در انتزاع مجاز است.


• مدل درونی از جهان خارج بیشتر در روند پیوند برگشتی اطلاعاتی با جهان خارج قرار دارد.

• تصویرسازی یک روند است.
• تصاویر ما بنیان های اعمال ما می شوند (مثلا پیشگوئی های علمی که عمل ما را هدایت می کنند) و موفقیت و یا عدم موفقیت اعمال ما مبنائی برای بهتر کردن تصاویر و یا سیستم ما از تصاویر است.

• «پیوند برگشتی» دارای ساختار عام است:

• واقعیت عینی
• ادراک و احساس
• تبدیل ادراکات حسی و احساس ها به تصاویر انتزاعی (مجرد) و یا سیستمی از تصاویر
• اعمالی که ما در نتیجه سیستم حاصله خود از تصاویرانجام می دهیم.
• تأثیرگذاری بر واقعیت عینی ببرکت اعمال خود
• دریافت مجدد نتایج تأثیرگذاری خود در فرم احساس ها و ادراکات
• تصحیح و یا تأیید تصاویر.

بنابرین، مفهوم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تصویر با مفهوم پراتیک پیوندی ناگسستنی دارد.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر