۱۴۰۲ تیر ۱۷, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۲)

  

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
 

۷

·    حقوق اساسی سوسیالیستی به معنی حقوق بشر به معنی کامل این مفهوم است.

·    برای اینکه آماج آنها، توسعه بی مزاحمت شخصیت کلیه شهروندان در دولت مربوطه است.

·    توسعه ای که در هیچ جامعه مبتنی بر استثمار با حقوق اساسی دولتی اش هنوز واقعیت نیافته است و نمی تواند واقعیت یابد.

 

۸

·    این حقوق سوسیالیستی، در قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک تعیین شده اند و حاکی از این اینند که انسان در کانون کلیه تلاش های جامعه سوسیالیستی و دولت آن قرار دارد. (ماده ۲).

 

۹

·    در حقوق اساسی و تکالیف اساسی سوسیالیستی شهروندان که در قانون اساسی تعیین شده، طبقه کارگر و متحدینش درک  و استنباط خود از رابطه اساسی دولت و شهروندان و رابطه جامعه (اجتماع) و فرد تحت شرایط سوسیالیستی را  در فرم دولتی واجب الاجرا تنظیم کرده اند.

 

۱۰

·    محتوای این تنظیم عبارت از این است که هر شهروندی می تواند در تحقق (جامه عمل پوشی) حق خودمختاری (خودفرمایی) خلق، در تشکیل سوسیالیستی نظام جامعتی و نظام دولتی به طور اکتیو شرکت ورزد و باید هم شرکت ورزد.

 

۱۱

·     محتوای این تنظیم عبارت از این است که هر شهروندی از امکانات لازمه برای شکوفاسازی همه جانبه و بی مزاحنت شخصیت خود در مطابقت با قانونمندی های جامعتی برخوردار است.

 

۱۲

·    قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک بدین معنی، به تنظیم فراگیر حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان خود می پردازد. (ماده ۱۹ ـ ۴۰)

 

۱۳

·    بدین طریق، شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک از حق شرکت در تعیین و تشکیل کل حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند

 

·    مراجعه کنید به  حق شرکت در تعیین و تشکیل

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر