۱۴۰۲ تیر ۳۱, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر سازی (۲)

 

   

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

 

شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی

 

۱

·    شناخت از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عبارت است از تصویرسازی از چیزها، خواص و غیره واقعیت عینی بر افکار، مفاهیم، احکام و غیره.

 

۲

·    شناخت بدان معنی است که سیستمی از چیزها، روابط و غیره بر سیستمی از افکار، مفاهیم، احکام و غیره تصویرسازی می شوند.

 

۳

·    به لحاظ سیبرنتیکی کسب یک تصویر فکری از جهان مادی می تواند به معنی ساختن مدل درونی از جهان برونی (خارجی) تلقی شود.

 

۴

·    این مدل درونی به هیچ وجه مدل ایستائی نیست.

 

(قبل از همه

به این دلیل که اصل مدل درونی، یعنی واقعیت عینی

چیز ثابت و ساکن و ایستا و همیشه همانی نیست.

وقتی اصل چیزی در تغییر مدام باشد،

عکسش هم باید در تغییر مدام باشد.

ثانیا

سوبژکت شناسنده

در تغییر مدام مادی و فکری و روحی و روانی و معرفتی و علمی است.

در نتیجه انعکاس چیزها در ایینه ذهنش

نمی تواند یکسان بماند.

مترجم)

 

۴

·    بنابرین، در مقابل هم قرار دادن خشک تصویر و تصویر اولیه فقط در انتزاع مجاز است.

 

۵

·    مدل درونی از جهان برونی بیشتر در روند پیوند برگشتی اطلاعاتی با جهان خارج قرار دارد.

 

۶

·    تصویرسازی یک روند است.

 

۷

·    تصاویر ما بنیان هایی برای اعمال ما می شوند.

·    مثلا پیشگوئی های علمی که عمل ما را هدایت می کنند و موفقیت و یا عدم موفقیت اعمال ما مبنائی برای بهتر کردن تصاویر و یا سیستم ما از تصاویر است. 

 

۸

·    «پیوند برگشتی» حاوی ساختار عام است:

·    واقعیت عینی، ادراک و احساس، تبدیل ادراکات حسی و احساس ها به تصاویر انتزاعی (مجرد) و یا سیستمی از تصاویر، اعمالی که ما در نتیجه سیستم حاصله خود از تصاویرانجام می دهیم، تأثیرگذاری بر واقعیت عینی به برکت اعمال خود، دریافت مجدد نتایج تأثیرگذاری خود در فرم احساس ها و ادراکات، تصحیح و یا تأیید تصاویر.

 

۹

·    بنابرین، مفهوم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تصویر با مفهوم پراتیک پیوندی ناگسستنی دارد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر