۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

هژمونی (سرکردگی) (۲)



پروفسور دکتر  گونتر هیدن
برگردان
 شین میم شین

۶
·      اوپورتونیست ها بر آن بودند که نقش رهبری انقلاب بورژوائی ـ دموکراتیک را باید به بورژوازی محول کرد.

·      (همین ایده را دیری است که دار و دسته فدائیان اکثریت در ایران نمایندگی می کنند.
·      ضمنا خط مشی اوپورتونیستی خود را لنینی جا می زنند. مترجم)

۷
·      اوپورتونیست ها بر آن بودند که طبقه کارگر باید برای ریختن ترس بورژوازی از رهبری انقلاب و تسخیر قدرت سیاسی صرفنظر کند.

۸
·      لنین که شرایط جدید انقلاب بورژوائی ـ دموکراتیک را تجزیه و تحلیل کرده بود، به این نتیجه رسیده بود، که رهبری انقلاب بورژوائی ـ دموکراتیک باید در دست مترقی ترین و پیگیرترین طبقه انقلابی، یعنی طبقه کارگر متمرکز شود، تا بتواند به طرزی قاطع و پیگیر پیش بتازد و به مقصد نهائی خویش رسد.

۹
·      برای این کار، طبقه کارگر باید محتوای مبارزه طبقاتی خود را چنان بسط دهد، که آن نه تنها کلیه وظایف انقلاب بورژوائی ـ دموکراتیک، بلکه علاوه بر آن، وظایف انقلاب سوسیالیستی را نیز در بر گیرد.

۱۰
·      این امر تنها زمانی می تواند امکان پذیر گردد که طبقه کارگر بتواند توده های دهقانی و دیگر زحمتکشان را به سوی خود جلب کند.

۱۱
·      شرایط عینی برای آن اکنون وجود دارد.
·      زیرا علاقه کلیه زحمتکشان به از میان برداشتن حاکمیت زمینداران بزرگ و انحصارات به انقلاب و جمهوری دموکراتیک منتهی می شود.

۱۲
·      بورژوازی اما ـ بر خلاف طبقه کارگر و توده های زحمتکش ـ دچار نوسان است.

۱۳
·      بورژوازی به کنار آمدن و سازش با نیروهای ارتجاعی حاکم تمایل دارد.

۱۴
·      از این رو ست که باید نفوذ بورژوازی بر توده های خلق و قبل از همه بر دهقانان قطع شود و قدرت نیروهای حاکم با توسل به قهر در هم شکسته شود.

۱۵
·      دیکتاتوری انقلابی ـ دموکراتیک کارگران و دهقانان قدرت مناسبی برای این امر است.

۱۶
·      بدین وسیله می توان انقلاب بورژوائی ـ دموکراتیک را با قاطعیت و پیگیری به پایان رساند و همزمان بهترین شرایط را برای گذار به انقلاب سوسیالیستی فراهم آورد.

۱۷
·      آموزه هژمونی پرولتاریا به جزئی از تئوری و سیاست همه احزاب انقلابی طبقه کارگر بدل شده است و با موفقیت ـ قبل از همه ـ در انقلابات دموکراتیک به کار بسته شده است.

۱۸
·      در آلمان هژمونی طبقه کارگر در مبارزه بر ضد میلیتاریسم و فاشیسم توسعه یافت و در نظام ضد فاشیستی ـ دموکراتیک و در گذار به سوسیالیسم در آلمان دموکراتیک تحق پیدا کرد.

·      مراجعه کنید به مبارزه طبقاتی، انقلاب.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر