۱۳۹۹ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۱۱)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی
ادامه
 
۱۱
·    کیفیت  هر برنامه ریزی، قاعدتا تعیین کننده مؤثریت هر پژوهشی است. 

۱۲
·    مراحل اصلی هر روند پژوهش سوسیولوژیکی به شرح زیرند: 

الف
·    تدارک
ب
·    بررسی اصلی
پ
·    تهیه مواد امپیریکی (تجربی)

ت
·    ارزیابی

۱۳
·    در هر برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی منفرد باید وظایف زیر حل شوند و در جریان کلی هر روند پژوهشی در پیوند محتوایی و زمانی آورده شود:

الف

۱
·    تعیین موضوع پژوهش

۲
·    تعیین طرح پژوهش
۳
·    تعیین آماج پژوهش

۱
·    تعیین موضوع پژوهش یکی از پیچیده ترین وظایف بررسی سوسیولوژیکی است.

۲
·    فرمولبندی علمی دقیق هر موضوع پژوهش سوسیولوژیکی و اثبات علمی آن پیش شرط جنبه ها و جوانب زیرند:

الف
·    پیش شرط بررسی معارف تئوریکی موجود در حوزه مربوطه اند.

ب
·    پیش شرط نتیجه گیری های مربوطه اند.

پ
·    پیش شرط قوانین و مقررات موجودند.

ت
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه شرایط عملی مربوطه اند.

ث
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه مسائل و شرایط خاص مربوطه اند.

ج
·    پیش شرط شناخت نسبتا همه جانبه تغییراتی اند که به لحاظ پرسپکتیوی (دورنمایی) پیش بینی شده اند.  

۳
·    موضوع پژوهش باید پرسش گزاری ها (طرح سؤالات) و مسئله گزاری های (تعیین مسائل) بنیادی و آماجگرایانه باشد که جریان کلی محتوایی و زمانی هر پژوهش سوسیولوژیکی دارا ست.

۴
·    در پیوند با تعیین موضوع، جنبه های زیر پدید می آیند:

الف

·    طرح جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

ب
·    استدلال و اثبات تئوریکی ـ متدئولوژیکی جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

پ
·    آماجگزاری بنیادی جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی

۵
·    در آماجگزای جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی، جنبه های زیر تعیین می شوند:

الف

·    پژوهش برای رسیدن به چه چیزی است؟

ب
·    چه نتایجی از پژوهش انتظار می روند؟

۶
·    آماجگزای جریان تجزیه و تحلیل سوسیولوژیکی باید حاوی جنبه های زیر باشد:

الف
·    بررسی سوسیولوژیکی در صدد فراهم آوردن پایه علمی برای کدامین سطح رهبری (مثلا برای رهبری جامعه و یا برای رهبری عرصه جامعتی معین) است؟

ب
·    اینکه آیا نتیجه بررسی، برای تهیه مدلی جهت نشان دادن  جریان روند جامعتی معین است؟

پ
·    و یا نتیجه بررسی، برای تصمیمیگری جهت انجام اقدام منفردی است؟

ت
·    احکام تئوریکی حاصله حاوی کدامین درجه عامیت و کدامین دامنه ای باید باشند؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر