(۱۸۶۴ ـ ۱۹۲۰)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
نوع ایدئال
۱
· نوع ایدئال یکی از مقولات
جامعه شناسی بورژوایی و اقتصاد بورژوایی است که توسط ماکس وبر توسعه داده شده است.
۲
·
نوع ایدئال «اندیشه ـ تصویر ناب» است.
·
«تصویر بی غل و غش» است.
· «تصویر ایدئالی» است که به
مثابه ساخت فکری ئی به انعکاس تجریدی و تعمیمی پیوندهای اجتماعی و پدیده های منفرد
می پردازد.
۳
· اینجا جوانب منفرد و پدیده
های منفرد بنا بر انتخاب و تصمیمگیری
پژوهشگر مورد تأکید مؤکد قرار می گیرند و در فرم چنین نوع ایدئالی جمعبندی
می شوند که نیازی به انطباق با واقعیت عینی ندارد.
۴
·
ماکس وبر در تئوری مربوط به نوع ایدئال خود، موضعگیری معرفتی ـ نظری درست را مورد تحریف قرار
می دهد که در آن، واقعیت عینی به صورت مقولات و مفاهیم تئوری های علمی انعکاس می
یابد.
·
برای اینکه ماکس وبر، پراتیک را به مثابه معیار حقیقت و به
مثابه معیار انعکاس نسبتا درست واقعیت مورد بی اعتنایی قرار می دهد.
· بدان کم بها می دهد و مورد
تحقیر قرار می دهد.
۵
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی)
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.
مؤلف آثار بیشمار
· ماکس وبر در بحث
متدئولوژیکی با دیلتی، ویندل باند و ریکرت راجع به تیپولوژی (شاخه ای از زبان شناسی)
در علوم به اصطلاح فرهنگی، اصرار بر آن دارد که در واقعیت عینی، هرگز نوع ایدئالی
یافت نمی شود.
۶
·
به نظر ماکس وبر نوع ایدئال به مثابه ساخت فکری، تصویر برداری
از واقعیت عینی نیست.
·
حتی تصویر تعمیم یافته ای از واقعیت عینی نیست.
·
بلکه نوعی اوتوپی است.
· اوتوپی ئی است که به طور
سوبژکتیو از طریق انتخاب و ارزیابی های فردی جزئیات، رنگ آمیزی شده است.
۷
· ماکس وبر افکار
نئوکانتیانیسم در فلسفه اجتماعی را به جامعه شناسی منتقل می کند و نوع ایدئال را
خدمت خویش به جامعه شناسی به اصطلاح دیگرگونه (تحریفگر) می داند.
۸
· ماکس وبر منکر وجود قوانین
ساختاری، قوانین فونکسیونی و قوانین توسعه در جریان متنوع روند های اجتماعی، روابط
اجتماعی و پدیده های اجتماعی است و مواد
امپیریکی تاریخ را بنا بر نوع ایدئال سرهم بندی شده «تنظیم می کند.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر