پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱
· مجرد و مشحص جوانب متضاد و دیالک تیکی روند شناخت و یا
نتایج حاصل از آن (مفاهیم، احکام، تئوری ها) را تشکیل می دهند.
۲
· مشخص به صورت پدیده های محسوس بروز می کند و
برای حواس پنجگانه قابل ادراک است.
۳
· شناخت با مشخص شروع آغاز می شود.
۴
· ما نخست به تجزیه و تحلیل مشخص دست می زنیم و به
کمک عمل تجرید (انتزاع) به ساختن مفاهیم
مجرد (انتزاعی) می پردازیم.
۵
· مفاهیم مجرد جوانب، جهات، مشخصات و روابط چیزهای
مشخص را منعکس می کنند.
۶
· شناخت، بدین طریق از مرحله چیزهای مشخص وارد
مرحله مفاهیم مجرد می شود.
۷
· این مرحله اما هنوز شرایط لازم را برای درک
قانونمندی ها در بر ندارد.
· زیرا مفاهیم مجرد منفرد هنوز فاقد رابطه درونی
اند و لذا شناخت ناگزیر از مرحله مفاهیم مجرد قدم به مرحله عالیتر چیزهای مشخص می
گذارد و ضمنا دستاوردهای تجرید (انتزاع)
را با خود همراه می برد و به یکجانبگی و بی رابطگی مفاهیم پایان می بخشد.
۸
· این امر به معنی باز تولید چیز مشخص در ذهن است.
۹
· چیز مورد نظر اکنون به عنوان یک کل با تمام
روابط ماهوی خود مورد شناسائی قرار می گیرد.
۱۰
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، «مشخص مشخص است.
· زیرا آن جمعبندی تعین های بیشمار، یعنی وحدت
تنوع ها ست.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۳، ص ۶۳۲)
۱۱
· اصطلاحات مشخص و مجرد در زبان عامیانه، علمی و
فلسفی به طور متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.
۱۲
· مفهوم مجرد اغلب به عنوان مفهومی علمی، پیچیده،
بغرنج و ثقیل الهضم تلقی می شود.
۱۳
· مفهوم مجرد گاهی به عنوان صفتی برای ادعای مبتنی
بر گمانورزی صرف و برای اندیشه های عملا بی فایده به کار گرفته می شود و تفکر مشخص
به معنی تفکری ساده، روشن، سهل الهضم و قابل فهم برای هرکس.
۱۴
· به زبان فلسفی تفکر مشخص و یا مفاهیم مشخص حاوی
مشخصات زیرین اند:
الف
· قابل مشاهده اند.
ب
· بر عناصر فردی و تصادفی آنها صرفنظر نشده است.
پ
· شیئ مورد نظر را از سایر اشیاء مجزا نمی سازد.
ت
· شیئ مورد نظر را در کلیت بی کم و کاستش مطرح می
سازد.
۱۵
· تفکرمشخص همواره به نحوی از انحا با تمامت شعور
بشری (حتی با عواطف و احساسات) مربوط است.
۱۶
· یک همچو تفکری فقط می تواند نقطه شروع شناخت
علمی باشد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر