۱۳۹۷ آبان ۱۹, شنبه

مجرد و مشخص (۱)


پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

۱
·      مجرد و مشحص جوانب متضاد و دیالک تیکی روند شناخت و یا نتایج حاصل از آن (مفاهیم، احکام، تئوری ها) را تشکیل می دهند.

۲
·      مشخص به صورت پدیده های محسوس بروز می کند و برای حواس پنجگانه قابل ادراک است.

۳
·      شناخت با مشخص شروع آغاز می شود.

۴

·      ما نخست به تجزیه و تحلیل مشخص دست می زنیم و به کمک عمل تجرید (انتزاع) به ساختن مفاهیم مجرد (انتزاعی) می پردازیم.

۵
·      مفاهیم مجرد جوانب، جهات، مشخصات و روابط چیزهای مشخص را منعکس می کنند.

۶
·      شناخت، بدین طریق از مرحله چیزهای مشخص وارد مرحله مفاهیم مجرد می شود.

۷
·      این مرحله اما هنوز شرایط لازم را برای درک قانونمندی ها در بر ندارد.
·      زیرا مفاهیم مجرد منفرد هنوز فاقد رابطه درونی اند و لذا شناخت ناگزیر از مرحله مفاهیم مجرد قدم به مرحله عالیتر چیزهای مشخص می گذارد و ضمنا دستاوردهای تجرید  (انتزاع) را با خود همراه می برد و به یکجانبگی و بی رابطگی مفاهیم پایان می بخشد.

۸
·      این امر به معنی باز تولید چیز مشخص در ذهن است.

۹
·      چیز مورد نظر اکنون به عنوان یک کل با تمام روابط ماهوی خود مورد شناسائی قرار می گیرد.

۱۰
·      به قول کلاسیک های مارکسیسم، «مشخص مشخص است.
·      زیرا آن جمعبندی تعین های بیشمار، یعنی وحدت تنوع ها ست.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱۳، ص ۶۳۲)

۱۱
·      اصطلاحات مشخص و مجرد در زبان عامیانه، علمی و فلسفی به طور متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۲
·      مفهوم مجرد اغلب به عنوان مفهومی علمی، پیچیده، بغرنج و ثقیل الهضم تلقی می شود.

۱۳
·      مفهوم مجرد گاهی به عنوان صفتی برای ادعای مبتنی بر گمانورزی صرف و برای اندیشه های عملا بی فایده به کار گرفته می شود و تفکر مشخص به معنی تفکری ساده، روشن، سهل الهضم و قابل فهم برای هرکس.

۱۴
·      به زبان فلسفی تفکر مشخص و یا مفاهیم مشخص حاوی مشخصات زیرین اند:

الف
·      قابل مشاهده اند.
ب
·      بر عناصر فردی و تصادفی آنها صرفنظر نشده است.

پ
·      شیئ مورد نظر را از سایر اشیاء مجزا نمی سازد.

ت
·      شیئ مورد نظر را در کلیت بی کم و کاستش مطرح می سازد.

۱۵
·      تفکرمشخص همواره به نحوی از انحا با تمامت شعور بشری (حتی با عواطف و احساسات) مربوط است.

۱۶
·      یک همچو تفکری فقط می تواند نقطه شروع شناخت علمی باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر