۱۳۹۶ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۱۸)


 
تحلیلی از 
مسعود بهبودی
 
 
 
آرس 
(مارس)
  خدای جنگ های هولناک 
حمام خون
قتل عام
شجاعت
مردیت 
زیبایی مردانه

 فرزند مشروع هرا و زئوس
 
آرس خدای منفور  است.
حتی 
زئوس
  از او متنفر بوده است.

  آرس
اما علیرغم منفوریت
محبوبیت 
هم 
داشته است. 
 
از رابطه نامشروع آرس 
با
 افرودیت (الهه عشق)
اروس (الهه عشق
تولد می یابد.
 
۱

  نیاکان ما همه فرم های جنگ را در آیینه آسمان منعکس کرده اند 
و
 از تجرید تصاویر حاصله
به 
مفهوم آسمانی ـ انتزاعی جنگ 
 رسیده اند 
و
بعد
 آن را 
در 
هیئت آرس 
تجسم (جسمیت) میتولوژیکی
 بخشیده اند.
 
۲
از آنجا که 
جنگ (تنازع)
به معنی عام کلمه
میان جمادات و نباتات و جانوران وجود دارد،
می توان
 آرس
 را
طبیعت ـ خدا 
تلقی کرد.

۳
ولی چون جنگ در همه سطوح جامعه بشری
هم وجود دارد،
می توان 
آرس 
را 
جامعه ـ خدا 
نیز قلمداد کرد. 
 
۴
بنابرین
 آرس 
هم طبیعت ـ خدا ست و هم جامعه ـ خدا (طبیعت دوم ـ خدا) 

۵
 فرزند مشروع هرا و زئوس

به همین دلیل مقام مهمی در علم الاساطیر دارد:
فرزند مشروع هرا و زئوس 
است.
 
۶
 
آرس 
(مارس)
  خدای
شجاعت
مردیت
زیبایی مردانه
 
آرس
احتمالا 
به همین دلیل
برای 
افرودیت 
(ونوس) (الهه عشق)
جاذبه داشته است
و
اروس مسلح به تیر عشق 
نتیجه این رابطه نامشروع بوده است.
 
۷
آرس
شجاعت
 
اکنون
نسبیتی وارد مفهوم اخلاقی شجاعت می شود:
 
الف
شجاعت
 در عین حال
هم حاوی و حامل محتوای منفی (جنگجویی و خونریزی) 
است
 
ب
و هم 
حاوی و حامل محتوای مثبت (مقاومت و مدافعه از سنگر فکری و مادی و اخلاقی) 
است.  
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر