۱۳۹۶ خرداد ۴, پنجشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۴۵۵)


جمعبندی از
مسعود بهبودی
جهان بینی فروید  
بند تنبانی است:
۱
فروید 
جهان را از دوربینی می بیند و نشان خلایق می دهد 
که 
به آلت تناسلی شبیه است.

۲
زباله های فکری فروید
فاقد ارزش علمی اند 
ولی برای طبقه حاکمه انگل 
مفید اند.

۳
برای ماتریالیسم تاریخی 
بدیلی وجود ندارد.
 
۴
جامعه را نمی توان با پسیکولوژی و دیگر علوم منفرد شناخت و شناساند.
 
۵
فرودیسم
 به درد عوامفریبی خورده و می خورد.
۶
مارکسیسم ـ لنینیسم
روانشناسی خاص خود را توسعه داده است.
و بشریت را از زباله های ایده ئولوژیکی امپریالیستی
بی نیاز ساخته است.

۷
مراجعه کنید به 
روانشناسی
در 
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
راضی کردن خدا
( چه طبیعت ـ خدا، چه طبقه حاکمه ـ خدا و چه توده ـ خدا) 
محال است.
 
سعدی هم پیشاپیش گفته است:
بنده
همان به که ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد


ورنه
ـ سزاوار خداوندی اش (متناسب با نعمات خدا) ـ
کس نتواند که به جای آورد.
اریش کسنر
فجایعی که رخ می دهند، فقط تقصیر مسببین آنها نیست.
بلکه ضمنا تقصیر کسانی است،
که مانع انجام آنها نمی شوند.

ایراد این سخن اریش کسنر
  اینجا ست 
که
 کار همیشه قبل از انجام عملی اش
 به صورت نظری صورت می گیرد:
 

۱
مثلا
جنگ افروز
قبل از جنگ افروزی عملی
 زمینه نظری و پسیکولوژیکی لازم را 

برای 
جنگ فراهم می آورد.
دیالک تیک عمل و اندیشه



۲

مثلا اجامری از قبیل هیتلر
اول نبرد من را می نویسند و افکار عمومی را مانی پولیزه می کنند.
جامعه را بلحاظ نظری مسموم می سازند،
بعد جنگ و کشتار و آدمسوزی  را آغاز می کنند.


۳
اعضای مسخ شده جامعه
اصلا قادر به تمیز خیر از شر نمی وشند
تا مانع جنایات اجامر شوند.

مرجان 
اونقدر که اکسپت کردن تقاضای دوستی خانوم هایی که 
عکس پروفایلشون با لب های پروتز شده و مژه مصنوعی و لباس یقه باز وحشتناکه، 
اکسپت کردن پسرهایی که با رکابی تو سالن بدن سازی عکس انداختن 
وحشتناک نیست

چرا.
هر دو تهوع انگیزند: 



 ۱

 پشت و روی سکه  صوری واحدی اند.


۲

 بیانگر سیطره فرمالیسم (ظاهرپرستی) و خریت اند.


۳

حجاب و مینی ژوپ 
هم
 دو روی سکه صوری  واحدی اند.
 

۴
محتوای هر دو 
زباله 
است.
 

 ۵
هر دو
فرم توخالی و بی محتوا 

هستند.
 

محمود نفیسی
دوست عزیز خیلی تعجب می کنم 

شما به محبوبترین و یکی از بزرگترین نویسندگان دنیا می گوئید 
کله اش کار نمی کند و سخنان زیبای اورا یاوه می دانید
یکبار دیگر گفته های خود را مرور کنید
بزرگش نخوانند اهل خرد
کسی کاو نام بزرگان بزشتی برد
در انتقاد باز است ولی توهین و زشتگوئی پسندیده نیست


میم
خیلی ممنون.
 

۱
بزرگ مادر زاد 
ـ هنوز ـ
از مادر زاده نشده است.


۲

در فرهنگ روشنگری 
قاضی القضات رشوه نگیری به نام خرد 
اعتبار دارد.


۳

کسی به بزرگان کذائی چک سفید نداده
 که هر چه دل شان خواست 
به خورد خلایق دهند.
 

۴
اگر ذره ای سم در مواد غذائی باشد، 
گوش فلک از اعتراض مردم کر می شود.
 

۵
ولی در مواد غذائی فکری 
هر کس هر سمی را که دلش خواست 
قاطی می کند 
و 
چه بسا 
به قیمت گران می فروشد.
ولی اعتراضی نیست.



۶

ما فقط از حقیقت عینی دفاع کرده ایم.

۷
کسی که توان تفکر دارد، هرگز اندرز انتزاعی صادر نمی کند 
تا مردم گیج شوند.
 

۸
یاوه نامیدن یاوه که توهین نیست.
 

 ۹
به همان سان که زیبا نامیدن هر چیز زیبایی، 
نه تحسین، بلکه تحلیل است
 تحلیل عینی است.

ممنون
آزادی و یا اختیار
یک مقوله فلسفی است.


۱

مفاهیم و مقولات فلسفی 
و 
هر رشته علمی و هنری و فقهی و حرفه ای دیگر
تعاریف استاندارد دارند 

تا اولاد حوا 
حرف همدیگر را و بویژه حرف دهن خود را بفهمند 
و 
آدم شوند.


۲

به عنوان مثال 
خمس و زکواة 
مفاهیم فقهی 
اند.
 

۳
کسی حق ندارد این مفاهیم را به دلخواه تحریف کند.
مگر اینکه فردی فرهنگ ستیز و جامعه ستیز باشد.
 

۴
مفاهیم 
جبر 
 اختیار 
 فرم 
محتوا 
پدیده 
ماهیت 
و
 غیره 
هم 
مفاهیم فلسفی اند و مثل خمس تعریف استاندارد دارند.
 

۵
مفاهیم
پلکان های شناخت و شعور اند.



۶

روی مفاهیم و مقولات
در جوامع متمدن 
کار عرقریز صورت گرفته و می گیرد.

حسد 
پدیده ای پسیکولوژیکی ـ سوسیولوژیکی است 
و 
باید مورد بررسی قرار گیرد 
و 
علت یابی شود.
 

عرفان 
جریانی خردستیز است.
پای استدلالیان را چوبین می پندارد.



بدون چراغ خرد 
کسی نمی تواند به صدها فرسنگی حقیقت نزدیک شود،
کشف آن،

 پیشکش

وقتی به ان نقطه رسیدی 
که احتیاجی برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران نداری،
 قدم در راه آزادی گذاشته ای
حریف


آزادی 

یعنی چی؟

۱

آزادی 
چه ربطی به تحت تاثیر قرار دادن و ندادن این و آن دارد؟
 

۲
هنر عیرانی جماعت عبارت است از
پیدا کردن زباله و گذاشتنش در سفره فکری همنوع.


۳

لامصبا
کسانی شب و روز به تهیه مفاهیم و ترجمه و انتشار آنها 

کمر بسته اند.
 

۴
اجنه و اشباح
از مطالعه آنها علامه شده اند.
 

۵
چرا نگاهی به زیر پا نمی اندازید؟
 

۶
به کجا می روید و به کجا می برید همنوعان بیچاره خود را؟
 

۷
تعریف  آزادی و یا اختیار 
را 
و 
حتی 
تعریف جبر و یا ضرورت 
را
 ۷۰۰ سال قبل  از این
خواجه شیراز هم می دانست.

رضا به داده بده
وز جبین گره بگشا
که بر من و تو در اختیار نگشاده است


۸

عقب عقب به کجا می دوید؟
 

۹
آزادی و یا اختیار 
یعنی  
شناخت جبر هستی (قوانین و قانونمندی های حاکم بر هر چیز مورد نظر)
 

۱۰
فرق آدم با حیوان همین است.
 

۱۱
خر نمی تواند مختار (آزاد) باشد.
چون عاجز از درک ضرورت و یا جبر است.
با پوزش از خر 

خادم مظلوم  دیرین بشریت
 
ادامه دارد.  

۱ نظر: