احمد شاملو
- فرياد را تصوير كن !
عصر مرا تصوير كن
در منحنی تازيانه به نيشخط رنج ؛
همسايه مرا
بيگانه با اميد و خدا؛
و حرمت ما را
كه به دينار و درم بركشيده اند و فروخته .
معنی تحت اللفظی:
حالا که سکوت آدمی فقدان جهان و خدا ست،
تو برای حفظ جهان و خدا، فریاد را نقاشی کن.
علاوه بر آن، عصر من تحفه نطنز را در انحنای شلاق سرشته به نیشخند عذاب
نقاشی کن.
ضمنا
همسایه نومید و خدا نا شناس مرا
و
عزت انسانی ما را که مبدل به کالا شده است،
نقاشی کن.
بیایید این دعاوی شاملو خطاب به ایران درودی را هم تجزیه و تحلیل کنیم:
۱
فرياد را تصوير كن !
ایران درودی باید به فرمان و فتوای شاملو فریاد را تصویر کند.
جیغ و فریاد
را
ادوارد مونک
در فاصلهٔ زمانی ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ نقاشی کرده است.
سؤال این است که منظور شاملو از فریاد مشخصا چیست؟
کسب و کار عوامفریبان طرفداری از نیچه ئیسم، اگزیستانسیالیسم، فاشیسم و فوندامنتالیسم همه جا همین است:
اشاعه هارت و پورت های انتزاعی و کلی و آتشین چه بسا توخالی.
۲
عصر مرا تصوير كن
در منحنی تازيانه به نيشخط رنج ؛
منظور شاملو از عصر چیست؟
عصر و یا دوران یک مفهوم فلسفی است.
شاملو و ایران درودی
از محتوای دوران کنونی اصلا خبر نداشته اند تا یکی فرمان و فتوا بدهد و دیگری تصویرش کند.
۳
همسايه مرا
بيگانه با اميد و خدا؛
این هم از آن هارت و پورت های انتزاعی و مبهم و توخالی است.
نقاش باید همسایه نومید و خدا ناشناس شاملو را تصویر کند تا شق القمر شود.
۴
و حرمت ما را
كه به دينار و درم بركشيده اند و فروخته .
شاملو در این جمله
شکوه از آن دارد که حرمت امثال او کالا واره شده است و خرید و فروش می شود
و
نقاش باشی هوادار شاملو باید این حقیقت امر را تصویر کند.
تبدیل همه چیز به کالا به چه معنی است
و
دلیل مخالفت شاملو و امثالهم با تبدیل همه چیز به کالا چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر