۱۴۰۴ خرداد ۱۱, یکشنبه

درنگی در شعری از احمد شاملو خطاب به ایران درودی (۶)

 پرتره‌ای از شاملو، عکاس: هادی شفائیه

 
درنگی
از
میم حجری
 

احمد شاملو


- فرياد را تصوير كن !
عصر مرا تصوير كن
 در منحنی تازيانه به نيشخط رنج ؛
همسايه مرا
بيگانه با اميد و خدا؛
و حرمت ما را 
كه به دينار و درم بركشيده اند و فروخته .

معنی تحت اللفظی:

حالا که سکوت آدمی فقدان جهان و خدا ست،

تو برای حفظ جهان و خدا، فریاد را نقاشی کن.

علاوه بر آن، عصر من تحفه نطنز را در انحنای شلاق سرشته به نیشخند عذاب

نقاشی کن.

ضمنا

همسایه نومید و خدا نا شناس مرا

و

عزت انسانی ما را که مبدل به کالا شده است،

نقاشی کن.

بیایید این دعاوی شاملو خطاب به ایران درودی را هم تجزیه و تحلیل کنیم:

۱

فرياد را تصوير كن !
 

ایران درودی باید به فرمان و فتوای شاملو فریاد را تصویر کند.

Man at bridge holding head with hands and screaming

جیغ و فریاد

را

   ادوارد مونک 

 در فاصلهٔ زمانی ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۰ نقاشی کرده است.

سؤال  این است که منظور شاملو از فریاد مشخصا چیست؟

کسب و کار عوامفریبان طرفداری از  نیچه ئیسم، اگزیستانسیالیسم، فاشیسم و فوندامنتالیسم همه جا همین است:

اشاعه هارت و پورت های انتزاعی و کلی و آتشین چه بسا توخالی.

 

۲
عصر مرا تصوير كن
 در منحنی تازيانه به نيشخط رنج ؛


منظور شاملو از عصر چیست؟

عصر و یا دوران یک مفهوم فلسفی است.

شاملو و ایران درودی  

 از محتوای دوران کنونی اصلا خبر نداشته اند تا یکی فرمان و فتوا بدهد و دیگری تصویرش کند.


۳

همسايه مرا
بيگانه با اميد و خدا؛

 

این هم از آن هارت و پورت های انتزاعی و مبهم و توخالی است.

نقاش باید همسایه نومید و خدا ناشناس شاملو را تصویر کند تا شق القمر شود.


۴
و حرمت ما را 
كه به دينار و درم بركشيده اند و فروخته .

شاملو در این جمله 

شکوه از آن دارد که  حرمت امثال او کالا واره شده است و خرید و فروش می شود

و

نقاش باشی هوادار شاملو باید این حقیقت امر را تصویر کند.

تبدیل همه چیز به کالا به چه معنی است 

و

 دلیل مخالفت شاملو و امثالهم با تبدیل همه چیز به کالا چیست؟


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر