درنگی
از
شین میم شین
احسان طبری
نوشته های فلسفی و اجتماعی
جلد دوم
نظر ارسطو راجع به تکوین
ارسطو
که هر یک از این موجودات را در مرتبۀ هستیشناسانۀ خاصی قرار داده است،
به فیلسوفان طبیعتگرای پیش سقراطی انتقاد میکند
که
جهانِ هستی را کلِ واحدی
پنداشته، و همۀ موجودات را، اعم از عقلی، نفسی و جسمی، برآمده از یک اصل یا
عنصر دانستهاند و همین موجب شده است تا از جایگاه واقعی تغیّر و کون و
فساد که خاص عالَمِ تکوین است، غفلت کنند .
ویکی پیدیا
بیچاره ارسطو.
۱
ارسطو
که هر یک از این موجودات را در مرتبۀ هستیشناسانۀ خاصی قرار داده است،
ارسطو کدام موجودات را در مرتبه اونتولوژیکی (هسی شناسی کذایی) خاصی قرار داده است؟
اصلا
مگر عقل و نفس جزو موجودات اند؟
ارسطو که خر نبوده است.
ارسطو
فیلسوفی ماتریالیست بوده است و منتقد جهان بینانه استاد ایدئآلیستش افلاطون.
۲
ارسطو
به
فیلسوفان طبیعتگرای پیش سقراطی انتقاد میکند
که
جهانِ هستی را کلِ واحدی
پنداشته، و همۀ موجودات را، اعم از عقلی، نفسی و جسمی، برآمده از یک اصل یا
عنصر دانستهاند و همین موجب شده است تا از جایگاه واقعی تغیّر و کون و
فساد که خاص عالَمِ تکوین است، غفلت کنند .
کل واحدی انگاشتن هستی به چه معنی است؟
کل
هر چا باشد در دیالک تیک جزء و کل است.
یعنی
کل
دیالک تیکی از ماده و روح (وجود و شعور) است.
وقتی ارسطو از دیالک تیک (ماده) بی فرم و فرم سخن می گوید،
عینا و عملا
دیالک تیک فرم و محتوا
را
به زبان فردوسی
دیالک تیک چیز و ناچیز
را
تبیین می دارد:
ناچیز = ماده بی فرم و یا محتوا
چیز = فرم
که یزدان ز ناچیز، چیز آفرید.
فردوسی
می توان گفت
که
ارسطو
با تعیین کننده تلقی کردن فرم (خدا جا زدن فرم) در این دیالک تیک،
دیالک تیک فرم و محتوا را وارونه می سازد.
برای اینکه نقش تعیین کننده در دیالک تیک فرم و محتوا از آن محتوا ست و نه از آن فرم و یا به قول ارسطو، خدا.
فردوسی
ناچیز را واقعا موجود و پیشاپیش موجود می داند
و
نقش یزدان را در تولید (تبدیل ناچیز به چیز، مثلا تبدیل چوب به میز و صندلی) خلاصه می کند.
یزدان
مولد (تولید کننده) است و نه خالق و آفریننده.
ایراد ارسطو
استفاده از دیالک تیک بی فرم و فرم به عوض دیالک تیک ماده و روح (وجود وشعور) بوده است.
۳
همۀ موجودات را، اعم از عقلی، نفسی و جسمی، برآمده از یک اصل یا
عنصر دانستهاند
منظور فلاسفه متنوع از اصل و یا عنصر اولیه،
منشاء هستی بوده است
که ربطی به «کل واحد کذایی» ندارد.
مثلا
منشاء دانستن آب و خاک و هوا و آتش
منشاء دانستن عدد
منشاء دانستن آتش و غیره
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر