۱۴۰۴ خرداد ۳۱, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دیالک تیک انقلاب (مقایسه روسیه با چین) (۶)

 

 

دومه نیکو لوسوردو
( ۱۹۴۱ ـ ۲۰۱۸ )
 

دیالک تیک انقلاب

 (مقایسه روسیه با چین)

پروفسور دکتر دومه نیکو لوسوردو  

برگردان

 شین میم شین

 

خودویژگی های فلسفی انقلاب چین
ادامه  

 

۲۱

·    تردیدی نیست که ایدئال کمونیستی بعد از سرنگونی امپریالیسم و سرمایه داری و محو طبقات و دولت همچنان باقی است، ولی راهگشای این برنامه، انقلاب ملی و ضد استعماری است، که به نظر مائو درسش را در محضر سون یات سن آموخته است.

 

(سون یات سن

عالم امور نظامی چین قرنها قبل از ظهور مسیح بوده است.

مترجم)

 

·    (مائو «آثار منتخب»، ۱۹۶۸، جلد ۱، ص ۲۱۴، ۲۲۳)

 

۲۲

·    وظایف حال و آینده انقلاب و بعد ملی و بین المللی آن، باهمدیگر پیوندی تنگاتنگ دارند

 

۲۳

·    انقلاب ملی چین، که ریشه در گذشته ای صد ساله (یعنی در مقاومت علیه استعمار غرب) دارد و از میراث فرهنگی چندین هزار ساله الهام می گیرد، در پی رسیدن به هدفی درازمدت و دشوار، یعنی استقرار صلح جهانی جاوید است.

 

۲۴

·    مرتب پرسیده می شود که آیا محو دولت (و دولت ملی) به معنی محو هویت ملی نخواهد بود؟

 

۲۵

·    برای این پرسش ظاهرا پاسخ روشنی در دسترس نیست.

 

۲۶

·    ولی یک چیز بی تردید روشن است و آن اینکه انقلاب در تأمین وحدت مجموعه بشریت نقش درخشانی به عهده خواهد داشت.

 

۲۷

·    رسیدن به این هدف در طول یک روند دراز تاریخی، اما منجر به محو هویت ملی نخواهد شد.

·    بلکه به رستاخیز آن از ستم، تحقیر، خفت و خواری امپریالیستی خواهد انجامید.

 

۲۸

·    مائو در آستانه اعلام جمهوری خلق چین به توضیح تاریخ کشور خود می پردازد و به موارد زیرین اشاره می کند:

 

الف

·    به قدرتهای امپریالیستی ئی که«جنگ تریاک» را آغاز کرده یودند.

 

ب

·    به قیام «تایپینگ» علیه خاندان «تی یینگ»، که سرسپرده امپریالیسم بود.

 

پ

·     به جنگ علیه ژاپن که از سال ۱۸۹۴ ـ ۱۸۹۵ طول کشیده بود.

 

ت

·     به مقاومت در برابر نیروهای متحد هشت قدرت امپریالیستی (قیام بوکسبازها)

 

ث

·     و بالاخره به انقلاب ۱۹۱۱ علیه خاندان « تی یینگ»، رژیم سرسپرده امپریالیسم.

 

۲۹

·    اینهمه نبرد و اینهمه شکست!

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر