
ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ﴾
[ الأنعام: ۵۵ ]
و این چنین آیات را به تفصیل بیان می کنیم و تا راه مجرمان (و گناهکاران) آشکار گردد.
کریم
در این آیه،
دلیل تبیین مفصل و چه بسا مکرر افکار معینی را اثبات جرم مجرمان جا می زند.
کریم
عملا
دیالک تیک کمیت و کیفیت
را
به صورت دیالک تیک تبیین مفصل و افشای حقیقت بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن کیفیت (افشای حقیقت) می داند.
کیفیت و کمیت
https://hadgarie.blogspot.com/2020/05/blog-post_944.html
https://hadgarie.blogspot.com/2020/05/blog-post_744.html
﴿قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ
اللَّهِ ۚ قُل لَّا أَتَّبِعُ أَهْوَاءَكُمْ ۙ قَدْ ضَلَلْتُ إِذًا وَمَا
أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ﴾
[ الأنعام: ۵۳]
بگو:
مرا منع كردهاند كه آن خدايانى را كه جز اللّه مىخوانيد پرستش كنم.
بگو:
از هوسهاى شما متابعت نمىكنم تا مبادا گمراه شوم و از هدايت يافتگان نباشم.
کریمدر این آیه،
دلیل پرهیز از پرستش خدایان دیگر را نه در خداشناسی راستین خویشتن، نه در اطمینان و یقین خویش به وجود خدای متعال،
بلکه دستور الهی می داند.
یعنی
برای خداپرستی خود، به عوض ارائه دلیل معرفتی و علمی و عقلی و تجربی،
دلیل دستوری از اوتوریته ای به نام الله عرضه می دارد.
این به معنی بنده پروری است و نه روشنگری و خود اندیش پروری.
کریم می خواهد که بقیه افراد هم مثل او باشند.
بنده باشند و نه خود اندیش و خردمند.
وابسته باشند و نه مختار و خودمختار.
کریم
در این آیه،
برای عدم متابعت خود از امیال این و آن،
نه دلیل علمی و عقلی و تجربی و حتی عقیدتی، بلکه دلیلی غریزی ـ روانی ارائه می دهد.
کریم هراس از ان دارد که جزو گمراهان باشد و نه جزو هدایت شدگان و رستگاران.
محتوای پداگوژیکی (تربیتی) این آیه کریم هم بد آموزی و غریزه گرایی (هراس گرایی) است.
یکی از دلایل مهم بعثت کریم هم هراس افکنی در دلها ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر