۸۶
· یکی از وظایف مهم نئوتومیسم در حال حاضر عبارت
است از حلاجی تغییرات ژرف در کاتولیسیسم که از زمان روی کار آمدن ژوهانس بیست و سوم و سیاست او صورت گرفته اند و در اسناد اجلاس دوم
واتیکان جمعبندی شده اند.
۸۷
· این تغییرات که تحت فشار توسعه اجتماعی
پیشرونده، نفوذ روزافزون سیستم جهانی سوسیالیستی و فروپاشی کلنیالیسم (سیستم
استعمار) ناگزیر بوده اند، مسائل فلسفی را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهند و
نئوتومیست ها باید مورد حلاجی شان قرار داده و با تعلیمات خود تطبیق دهند.
۸۸
· در نئوتومیسم نه تنها مسائل مربوط به تعلیمات اجتماعی، بلکه همچنین مسائل عامتری
مورد بحث قرار می گیرند، مثلا بحث پیرامون آموزه توسعه
۸۹
· در عرصه تعلیمات اجتماعی به ویژه سه مسئله زیر حاکی از گشتاورهای نوین اند و به
معنی تغییر در تعلیمات سابق محسوب می شوند:
الف
· مسئله اول به مالکیت خصوصی مربوط می شود.
· پس از آنکه پاپ پل ششم دررساله اش برای اولین
بار تأکید کرد که مالکیت خصوصی «برای هیچکس حق بی چون و چرا و بی حد و مرز محسوب
نمی شود» و سلب مالکیت مجاز اعلام شده و شرایط لازم برای آن نیز تعیین شده اند.
ب
· مسئله دوم که از اهمیت خاصی برخوردار است، به
موضعگیری کلیسا بعد از روی کار آمدن ژوهانس بیست و سوم مربوط می شود که دیگر از
سازمان کورپوراتیو (واحد) جامعه سخن گفته نمی شود.
· این امر حاکی از آن است که به احتمال قوی اندیشه
نظام مبتنی بر کاست حرفه ای به طور مسکوت
پس گرفته شده است.
پ
· مسئله سوم اعلام این نکته مهم در اجلاس «کلیسا
در جهان کنونی» است که کلیسای کاتولیک «وابسته به هیچ سیستم سیاسی، اقتصادی و
اجتماعی خاصی نیست.»
· بدین طریق قانون اساسی ئی وضع شده است که تا
کنون فقط در محافل مدرنیستی و کاتولیکی چپ مقبولیت داشت.
· مراجعه کنید به مدرنیسم
۹۰
· سلسله نظرات نوین دیگری از قبیل دفاع از صلح و
خلع سلاح، تأیید حق شرکت در تصمیمگیری ها، حق اعتصاب و همکاری با غیر مذهبی ها گشتاورهای
توسعه مثبتی اند.
· اگرچه قوانین اساسی جهان بینانه با این تغییرات
همچنان دست نخورده می مانند.
· مراجعه کنید به تومیسم،
نئواسکولاستیک، فلسفه کاتولیکی، انسیکلیکا (رساله های پاپ ها)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر