پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
۱۸
· تشکیل مفهوم کاملا نوینی از جامعه توسط ماتریالیسم
تاریخی، فاتحه ای بر جریانات زیر می خواند و به طرز کاملی روند جامعه ای رئال
(واقعی) مستقل از گمان ورزی ها، طرح ها و بافت ها و سوبژکتیویسم ها را در مد نظر
قرار می دهد:
الف
· فاتحه ای بر طرح های (بافت
های) ایدئالیستی در تعریف جامعه می خواند.
ب
· فاتحه ای بر گمان ورزی های
اوتوپیکی در تعریف جامعه می خواند.
پ
· فاتحه ای بر سوبژکتیویسم
ایدئالیستی در تعریف جامعه می خواند.
۱۹
· این از اهمیت
سوسیولوژیکی تعیین کننده برخوردار است که
مفهوم جامعه برای مطالبات علمی کافی است و هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی قابل
استفاده است.
۲۰
·
مفهوم جامعه یکی از پیش شرط های نظری و متدئولوژیکی تعیین
کننده در هر جامعه شناسی است.
· هر طرح سوسیولوژیکی (چه اعتراف بکنند و چه
نکنند) مبتنی بر مفهومی از جامعه است.
۲۱
·
مفهوم جامعه اما مسئله ی سوسیولوژیکی عامی است.
· یعنی مسئله ای فلسفی ـ
سوسیولوژیکی است.
۲۲
· هر تعریفی از جامعه طبیعت
و خصلت فلسفی دارد و همزمان مبتنی بر طرح فلسفی ـ سوسیولوژیکی معینی به طور کلی
است.
۲۳
· جامعه از دید ماتریالیستی
ـ تاریخی، عبارت است از مجموعه روابط جامعه ای عملی که افراد در روند تولید و
زندگی با همدیگر برقرار می سازند.
۲۴
· روابط جامعه ای که انسان
ها در عرصه ها و شرایط مختلف حیات جامعه ای برقرار می کنند (پدید می آورند) از
تنوع بی پایانی برخوردارند.
۲۵
· این روابط را اما می توان
به دو طبقه بزرگ زیر تقسیم بندی کرد:
الف
· اولا طبقه مناسبات جامعه
ای مادی که ماهیتا یکسان با مناسبات
تولیدی است.
ب
·
طبقه مناسبات ایده ئولوژیکی
· (ایده ئولوژی، دولت، احزاب
و غیره)
۲۶
· بنا بر درک ماتریالیسم تاریخی، از انبوه بی پایان روابط جامعه ای،
مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی
به مثابه مناسبات مادی آغازین، بنیادی و تعیین کننده قد بدر می کشند و برجسته می
شوند که بالضروره (جبرا) از سطح توسعه (پله و مرحله توسعه) معین نیروهای مولده
پدید می آیند.
۲۷
· مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی، ساختار
اقتصادی مادی هر جامعه را نمودار می سازند که از آنها نهایتا تشکیل و تقویم (قوام
یابی) مشخص بقیه روابط جامعه ای زیر حاصل می آید:
الف
· نهادهای دولتی معین
ب
· ساختارهای سیاسی و حقوقی
معین
پ
· ایده ئولوژی معین
۲۸
·
بدین طرز و طریق، جامعه ای در مرحله توسعه (تکامل) تاریخی
معینی با خصلت خاص خود پدید می آید که بسته به مناسبات تولیدی و مناسبات طبقاتی
مربوطه برجسته می گردد:
· فرماسیون اقتصادی معین
جامعه
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر